Pərvanə Məmmədli - Gözü ulduzlarda,ayağı torpaqda olan şair
11.06.20
Poetik istedad özlüyündə heyrətamiz bir haldır,
Allahın bəxş etdiyi vergidir. Və qadına aid olduqda daha çəkici,
cazibəli olur. Əslində, şeiri kimin yazmasına görə; kişi və qadına
bölmək olmaz. Ancaq yenə də məhz qadının fəhmi, duyumu və ilhamı ilə
yaradılan ayrıca obrazlar və düşüncələr dünyası mövcuddur. Fərqanə
Mehdiyevada olduğu kimi. O Azərbaycan qadın şairlərinin içində özəl
üslubu olanlardandır. Fərqanə ilə çox az müddət ərzində tanış oldum
və az bir vaxtda onu tanıdımsa da varlığı ilə, şeiriyyəti ilə qəlbimdə
dərin dərin iz qoydu. O çoxlarında indi az olan məziyyətləri ilə mənə
maraqlı, dogma gəldi. Fərqanəyə xas olan cəhətlərdən biri o idi
ki, ürəyi həyat eşqi, yaşamaq sevgisi ilə dolu idi. Çox həssasıydı və
heç nə gözündən heç nə qaçmırdı. Ağzı xeyir-dualı olub, qəlbi, xisləti
ilə ətrafa xoş niyyət saçırdı. Bütün varlığı ilə şeiriyyət idi və içində müsbət enerjinin şəfəqlərini hiss etmək olurdu. Hər
yerə vaxt tapıb özünü çatdırardı. İstər sosial şəbəkədə olsun ya
istər hər hansı uzaq-yaxın məkanda, fürsət tapıb qatılar, xoş
sözlərini əsirgəməzdi. O fevral ayında doğulsa da, “fevral
təbiətli”deyildi (Lənkəran bölgəsində soyuq təbiətli adamlara “Fevral
ayı” deyirlər). Onun poeziyası tematik cəhətdən zəngindir. Həyata
müxtəlif rakurslardan baxmağı bacarırdı. Əzəli-əbədi hisslər: sevgi,
sədaqət, sadə olmayan qadın-kişi münasibətləri, dünyanın gərdişi və ana,
övlad haqqında lirik şeirləri dərin səmimiyyəti, saflığı və nəcibliyi
ilə oxucunu özünə çəkir. Onun lirikasında şair ruhu, həyəcan və
sıxıntıları, hissləri və düşüncələri yansıtılır. Şeirlərinin hər sətri
qadın ruhunun, qəlbinin bütöv bir kitabıdı, desək yəqin yanılmarıq. Daxili hisslər o zaman əsl lirikanın mövzusu olur ki, müəllifin özəl daxili aləmi ilə dünyagörüşü bir birinə bağlı olsun. Poeziya
o zaman uğurlu olur ki, şairin hiss və fikirləri çoxlarının ürəyinə
yol tapmış olsun. O özü də həyatda sanki Yerlə Göy arasında idi:
Bir dəli sevginin əlindən tutub Gedəsən dünyanın axırınacan. Özündən kənara hərdən çıxasan, Göydən ayrılasan, Yerdən çıxasan.
Gözü göydə, ulduzlarda, ayağı isə torpaqda idi. Tarazlığını belə saxlayırdı:
Əlinə bir kağız, qələm götürüb Gedəsən dünyanın axırınacan.
O
oxucuya öz hiss, həyəcanlarını açıqca etiraf edirdi. Fərqanənin lirik
etirafı ilə həyatının həqiqətləri arasında bərabərlik işarəsi qoymaq
olar. Bu etiraflar 7 ildən bəri sağalmaz xəstəliyə tuş gələndən daha da
güclənmişdi:
Dəyişə bilmədi bu illər məni, Elə həmənkiyəm sadəlövh fağır. Xəbərin oldumu başına dönüm, Bir dərdə düşmüşəm özümdən ağır.
“Başdaşı düzəldənlə söhbət” şeirində yumorla sarkazm çox incəliklə bir yerdə verilir:
Usta, alverin çox olar, Bu qara rüzgarla, çağla. İstəyirsən lap beh verim, Yaxşısını mənə saxla.
Fərqanənin şeirləri səmimi idi və ürək ağrısı, ağıl və hisslərin qarışıqlığı, gündəlik həyat qayğılarını yansıdırdı. Lakin
bu lirik misraların mahiyyətində bir çox insanın duyğu və hissləri ilə
əlaqəli bir şey var ki, onu ictimailəşdirməyə yönəldirdi. Bunlar isə
poeziya və həyat həqiqətləridir:
Necə düyündüsə ilişib qalıb, Hələ açammıram dolaşıq ömrü. Yerisəm qurtarmaz bu yol, bu küçə, Qoşula bilmədim baş alan köçə.
O köçə nədən qoşula bilmədi,amansız xəstəlik onu yaxalayıb, yoldan saxladı, ilk dəfə bu xəbərin poetik şəklini belə çəkdi:
Könlünə dağdı bəlkə, Bu təzə dərdim sənə. İndicə çəkdirmişəm, Şəkil göndərdim sənə.
Amma
illlər öncə Şəkil silsiləsindən olan başqa bir şeirində isə
həyat sevgisi, ümid dolu sabahlara ,anıları yaşadan şəkillərə marağı
hədsiz idi:
Ağzım uzun ömrə sulandı vallah Qarşımda ocaq tək qalandı vallah. Dünyada nə varsa yalandı vallah Dünyada tək bircə qalan şəkildi....
Onun
ən yaxşı şeirləri təbiiliyi, məhrəmliyi ilə cəlbedicidir. Və müəllifin
səmimiyətlə qadının qaygı və sevincini,məqsədinə yetmək üçün
çəkdiklərini və ana ürəyi haqda yazdıqları ilk diqqəti cəlb edir. Fərqanənin
misralarını bir birinə pərçimləyən motivlər, baş alıb gedən gənclik,
ata-ana intizarı, mənəvi təmizlik haqda düçüncələridir. Əsl şeir ruh
üçün ən yaxşı dərmandır. Poeziya da Fərqanin ruhunun dərmanı idi.
“Təndir” şeiri onun ən seçilən və sevilən şeirlərindəndir:
Keçib boğazımız gəlib kəndirə, Dərdimiz bəllidir, dərman tapılmır. Evin dalındakı qərib təndirə, Gör neçə zamandır çörək yapılmır.
Belə
ki, “Təndir” şeirindəki ən adi, metaforalar – “ananın içindən alışan
təndir”, “ananın qəlbinin odunda bişən kündələr”, “ananın ərkyana
şillələdiyi təndir”, “ananın yaxın getməyəndə sinəsi çat-çat olan
təndir” və s. şairin anası ilə bağlı hisslərini və təəssüratlarını
dəqiq və tam ifadə edir. Ümimiyyətlə Ana onun şeirlərinin əsas qəhrəmanıdır. "Ana" şeirində anaya hüdudsuz məhəbbət, sədaqət, heyranlıq, minnətdarlıq və hörmətini ifadə edir:
Sən getdin dünyada nələri gördüm, Bir qız da doğmadın deyəm bacım var. Nə pula, nə vara, nə də şöhrətə, Bircə can sözünə ehtiyacım var.
Həyat
yoldaşı İlqar uca qarlı dağların qoynunda – Gədəbəydə böyümüş dağ
adamı idi (Sonralar bildim ki, həyat yoldaşı İlqar bəylə uzaq qohumuq).
Fərqanənin dağ bulaqlarının suyu kimi saf olan poetik şeirlərini də
hələ müəllifi görmədən duyub, bəyənmişdi. Fərqanənin şeirlərini
oxuyub, səsini ekrandan eşidib, özünü görmüş, tapıb könlünü vermişdi.
Yazdığı şeirlərinin ilk oxucusu idi, şeirlərinin çoxunu əzbər
bilirdi. Evləri qonaq-qaralı olardı. Çox vaxt evdəki qonaqlıq şeir
ədəbiyyat məclislərinə çevrilərdi. Fərqanənin tələbə yoldaşı, yaxın
sirdaşı Aləmzar xanım “ekiz tayı” kimi tanıdığımız Faiq bəy bunların
canlı şahidi olub. Bir dəfə mən də bu məclisə düşmüşdüm. İrandan
muğam biliciləri və şeir xiridarlarının da olduğu bu məclisdə İlqar bəy
böyük şövqlə Fərqanənin yeni şeirlərini söyləmişdi. İlqar bəydən
sonuncu dəfə Fərqanənin məzarı başında onun ürəkdağlayan bir şeirini
də eşitdik, bir neçə gün özümə gələ bilmədim. Şair yoldaşları, onu
sevənlər Fərqanə haqqında gözəl xatirələr yazıblar. Yanılmıramsa, Şəfəq
Nasir onu ağ gülə bəzədirdi. Tələbəlik illərində isə tələbə
yoldaşlarından biri ona nərgiz gözlü demişdi. Mən də onu Yasəmənə
bənzədirəm. İldə bir dəfə çiçəkləyən və ətri hamını məftun edən
yasəmənə. Son dəfə də onu (son gücünü toparlayıb sanki bu toya
saxlamışdı, çox xoşbəxt görünürdü) oğlu Ülfətin toyunda yasəmən rəngli
paltarda gördüm. Torpağa basdırılan gün qəbrinin ətrafında da yasəmən
ağacları var idi. Son məkanı da (Bakı mühitində çox nadir də olsa)
yasəmən və quş səsləri ilə əhatə olunmuş köhnə bir qəbiristanlıq oldu...
Nə karantin şəraiti, nə də yaşadığı (yerdən götürüldüyü) ünvanın
uzaqlığı ona dəyər verənlərin son vidasına səd çəkə bilmədi. Cismi ilə
vidalaşsaq da şeirləri diri qaldı. Artıq ağrılarının acısı onu rahat
buraxacaq və şeirlərində bizə sevdirdiyi anası ilə qovuşacaq.
Şeirlərindən Yasəmən ətri gələn yasəmən gözlü, bənzərsiz Fərqanəmiz
əlvida!
|