Bəsirə Əzizəli - Ölümqabağı etiraflar
05.06.20
L.N.Tolstoyun “İvan İliçin ölümü”
povesti haqqında qeydlər
Müasir həyatın,
çağdaş zamanın qlobal kodu “ölüm”dür. Hər gün bütün dünya “COVİD-19” virusundan,
dünyanı bürüyən pandemiyadan ölənlərin siyahısını gündəmə gətirir. Ölü
saylarının artıb-azalması artıq dünya siyasətinin, iqtisadiyyatının, mədəniyyətinin
xəritəsini, mənzərəsini və perspektivini müəyyənləşdirməyə başlayıb. Əslində, hər
hansı bir səbəbdən – xəstəliklərdən, qəzalardan, savaşlardan, terordan və ya qədərdən
ölənlər hər zaman dünyanın gündəlik həyatında bəlli bir siyahı təşkil etməkdə
idi. Ölənlərin sayı çoxaldıqca “ölüm ucuzlaşırmı?”
Ölüm bədii ədəbiyyatın
ən önəmli mövzularından biri olmuşdur hər zaman. Ölüm gerçəkləşən bir aktdır, o
özündən sonrakına qapıları bağlayır. Lakin ölümdən öncəki həyacan, geriyə,
keçilən həyata boylanıb yaşananları analiz etmək bir çox məsələləri ortaya
çıxarır. Ölümqabağı etiraf anları, başqalarına söylənilə bilməyən düşüncələrin
öz içində dinləndirilməsi, xəstəlikdən zəif düşmüş bədənin günahkar araması,
rahatlıq tapması...
“Hərb və
sülh”, “Anna Karenina”, “İnsanı yaşadan nədir?” məşhur romanları ilə dünya ədəbiyyatında
önəmli yer tutan Lev Nikolayeviç Tolstoyun həcmcə böyük olmayan, lakin
mühüm məsələləri ilə insanı düşündürən “İvan İliçin ölümü” povestində həmin
duyğu, düşüncə, tərəddüd, etiraf və qorxuları görürürk. İvan İliç “dəhşətli bir
həqiqəti” dilə gətirir.
“İvan
İliçin ölümü” povesti əvvəlində ölümü haqqında məlumat verilmiş bir insanın –
İvan İliçin ölümqabağı təbəddülatları, düşüncələri, həyat və ölüm, tənhalıq
haqqındakı fikirlərinin əksi əsasında qurulmuşdur. İvan İliçin cənazəsi üzərində
dayanan dostu Pyotr İvanoviç onun ölüm çöhrəsində bu ifadəni duyur: “Üzündəki
ifadə elə bil deyirdi ki, görülməli nə iş vardısa, hamısını görüb, özü də
doğru-düzgün görüb. Həmin ifadədə bir də dirilərə məzəmmət və xəbərdarlıq
vardı”. Bu təqdimat öz real həyatını, demək olar ki, cəmiyyətin tələb etdiyi
normalar çərçivəsində yaşayan, lakin dünyanı yaşaya-yaşaya mənəvi aləmindən, dəyərlərindən
kənarlaşan, günahlarını özündən yüksəkdə olanların dəfələrlə təkrar etdiyi
üçün kiçik bir hal sayan insanın duyğularını ifadə edir və ölüm qarşısında dəhşət
içərisindəki yaşantıların çox maraqlı şəkildə əks olunmasına keçid yaradır. Sonra
yazıçı İvan İliçin yaddaşı ilə yola çıxır, keçdiyi həyat yolunda “doğru-düzgün
gördüyü” işlərin həqiqət payını bir daha analiz edir, qəhrəmanın daxili səsini əks
etdirir.
Hələ məktəb
illərini İvan İliçin belə xatırlayır: “Məktəbdə oxuyanda elə hərəkətləri də
olub ki, əvvəllər ona çox iyrənc görünüb və o vaxtlar bu günahlarına görə
öz-özünə nifrət də eləyib, amma sonralar görəndə ki, cəmiyyətdə ondan xeyli
yüksək mövqedə duran adamlar da vaxtı ilə belə işlər tutublar və özləri də bunu
günah saymayıblar, o da sakitləşir, o vaxtki işləri ilə öyünməsə də, hər halda
onları tamamilə unuda bilir, arabir yadına düşəndə isə bir tikə kədərlənib eləmir”.
“Əfkari-ümumiyyə tərəfindən müəyyən olunmuş zahiri ləyaqətin tələbləri” əsasında
həyatını qurmağa çalışan İvan İliç yaşamını “özünün istədiyi şəkildə gözəl və
layəqətlə” təşkil etmişdir. Bu həyat onun “ağzında qəribə tam olmasından və sol
böyründə naqolaylıq hiss eləməsindən” başlanan çox ciddi xəstəliyin səbəbindən
tamamilə dəyişir. Cəmiyyət ona “tezliklə öz iş yerini boşaldacaq adam kimi”
baxmağa, o isə cəmiyyəti daha dərindən təhlil etməyə başlayır. Xəstəlik qəhrəmanla
cəmiyyət arasına böyük sədd çəkir, o, öz tənhalığı ilə cəmiyyətə qarşı dayanır.
“Özü də ölüm ayağında, fəlakətin astanasında beləcə, təkbaşına yaşamalıydı, nə
bir dərd biləni, nə də halına yananı var idi”. “Məsələ kor bağırsaqda, böyrəkdə
deyil, həyatda və… ölümdədir. Bəli, yaşayırdım, indi isə budur, həyat tərk eləyir
məni, gedir və mən tutub saxlaya bilmirəm onu” həyəcanı ilə yaşayan qəhrəman
ölümün dəhşəti qarşısında qorxur və bütün cəmiyyətə nifrətlə, kinlə baxır.
“Doğrudanmı
həqiqət yalnız odur?” sualı qarşısında qalan İvan İliç bir müddət ondan – ölümdən
qaçmağa cəhd etsə də, bu fikir qəhrəmanı daim təqib edir. Ölüm qabağı İvan İliçə
ən çox iztirab verən cəhətlərdən biri yalan idi: “İvan İliçə əzab verən əsas
şey yalan idi: hamı tərəfindən qəbul edilmiş həmin yalan ki, guya o, ölüm ayağında
deyil, sadəcə xəstədir və buna görə də ancaq sakit olmalı, özünü müalicə eləməlidir
və guya onda hər şey düzələcək”.
Əsərin qəhrəmanı
ikinci bir səbəbdən də çox qüssələnir: “İvan İliçə bu yalandan başqa əzab verən
bir də bu idi ki, heç kəs ona özü istəyən tək rəhm eləmirdi: etiraf eləməyə
utansa da, bəzən uzun iztirab və məşəqqətlərdən sonra İvan İliç istəyirdi ki,
kimsə ona xəstə uşaq kimi rəhm eləyib, qayğı göstərsin”.
Dəhşətli
ağrılar, sonsuz iztirablar və tənhalıq içərisində inildəyən İvan İliç ölümün
tez gəlməsini istəyir, sonra isə sanki diskinir, qorxur və deyirdi: “Ölüm,
zülmət. Yox, yox. Hər şey ölümdən yaxşıdır”. Deməli, insan yenə də bu
dünyadakı sonsuz əzaba rəğmən ölümə can atmır, həyata doğru getməyə çalışır.
Çox paradoksal bir vəziyyətdir. İnsan həyat və ölüm arasında tərəddüd edir. O,
cəmiyyətdə təkdir: “Təklik son dərəcə darıxdırıcıdır, kimisə çağırmaq istəyir,
amma qabaqcadan bilir ki, başqalarının yanında halı bundan da pis olur”.
İvan İliçin
vəziyyətindəki növbəti mərhələ onun Allaha üsyanı olur: “O, özünün köməksizliyinə
ağlayırdı, dəhşətli tənhalığına ağlayırdı, insanların qəddarlığına, Allahın qəddarlığına,
Allahın yoxluğuna ağlayırdı”. O, cavabsız suallarla inləyirdi: “Bütün bunları
niyə belə eləyirdin? Niyə məni gətirib bu yerə çıxartdın? Niyə mənə belə zülm
eləyirsən”. Qəhrəman Allaha və insanlara üsyan etməklə, əslində, özünə üsyan
qaldırır.
İvan İliç qəlbi
ilə danışmağa başlayır. Qəlbinin “nə istəyirsən?” sualına əvvəlki kimi gözəl
yaşamaq istəyirəm cavabını verir. “Əvvəllər gözəl yaşamamısanmı? sualı ilə
dinlənən səs onu həyatına yenidən baxmağa,
yaşantısının xarakterini çözməyə məcbur edir. Sən demə, o uşaqlıq
çağlarının bəzi məqamlarını çıxmaqla heç də gözəl yaşamayıb. Burada o daha da
dəhşətə gəlir: “Əgər həyat, doğrudan da, belə rəzil və mənasız olubsa, onda
ölmək, özü də əzab çəkə-çəkə ölmək nə deməkdir?” Onu həyat da, ölüm də sanki tərk edir. Qəhrəman
yenə də tərəddüd içində qalır, növbəti sualını verir: “Bəlkə mən düzgün ömür
sürməmişəm? Həyatın mənasını bu zamana kimi düzgün anlamadığı üçün deməli o,
düzgün də yaşamayıb.
İvan İliç “dəhşətli bir həqiqəti” kəşf edir: “Ağlına
bir də bu gəldi ki, bir vaxtlar qəlbində ondan çox-çox yüksəkdə duranlar tərəfindən
bəyənilən, təqdir olunan şeylərə qarşı mübarizə aparmaq meyllərini dərhal özündən
kənara qovurdu, bəlkə də əsl həyat həmin niyyətlərlə yaşamaq imiş, qalanları
boş şeymiş? Qulluğu da, güzəranı da, ailəsi də, cəmiyyətin və daşıdığı vəzifənin
mənafeyi də - bütün bunlar əsl həyat deyilmiş, bəlkə?”. Bu həqiqəti dərk etdikdən sonra cəmiyyət ona
bir söz deyirdi: “Bütün həyatın, indiyə qədərki ömrün və bu günün yalanıdır – həyatı
və ölümü səndən gizlədən yalan”.
Yalanlardan
qurtulmaq istəyən qəhrəman yenidən Allaha üz tutur, lakin bu dəfə üsyan yox,
dua edir. İvan İliç dua oxuyur və bir qədər sakitləşir. İvan İliç həyatının
bütün maddi cəhətlərini araşdırdıqdan sonra L.N.Tolstoy dünyagörüşünə uyğun
olaraq qəhrəman ilahi həqiqətlərdə rahatlıq tapır. Bu mövzu və dünyadərki
L.N.Tolstoy üçün çox xarakterik idi. “Dəlinin
qeydləri” əsərində də insanın ölüm təhlükəsi qarşısındakı təbəddülatları, titrəmələri,
qorxusu, təlaşı, həyacanı, şübhələri və nəhayət haqqı tapması məsələsi
qoyulur. Burada real olaraq ölüm faktı yoxdur, lakin onun qorxusu belə insanı
həyata yeni nəzərlə baxmağa sövq edir, həyatın yeni cizgiləri qəhrəmanın gözləri
önündə canlanır: “Adama elə gəlir ki, ölüm qorxusudur bu, amma həyatı yada
salıb fikirləşəndə görürsən yox, bu ölməkdə olan həyat üçün qorxudur”. “Üç
ölüm” hekayəsində də ölüm qarşısında titrəyən insan obrazına təsadüf edirik,
o da ölüm qarşısında Allahdan mərhəmət diləyir: “Allah nə qədər mərhəmətliymiş.
Mərhəmətli və qüdrətli, elə deyilmi? O, yaşla dolmuş gözlərini yenə ehtiraslı
bir yalvarışla ikonaya dikdi”.
L.N.Tolstoyun əsərlərində dini birlik, bərabərlik, ilahi başlanğıc,
ölüm, həyat etirafları kimi məsələlərin qoyuluşu, müzakirəsi və yazıçı münasibəti
çox güclüdür. Məşhur ədib yazırdı: “Bütün insanlıq onu idarə edən ilahi başlanğıc,
ideallar əsasında yaşayır və inkişaf edır. Bu ideallar dinlərdə, elmdə, incəsənətdə,
dövlət formalarında ifadə olunur. Bu ideallar yüksəlir, yüksəlir və insanlıq
ali xoşbəxtliyə doğru gedir. Mən insanlığın bir parçasıyam və mənim missiyam
insanlığın ideallarını gerçəkləşdirməkdir”. L.N.Tolstoy, ilk növbədə, insanlığın
sirlərinin öyrənilməsi zəruriyyətini göstərirdi. O, inamı həyatın gücü adlandırırdı. L.N.Tolstoy insana dəyər verirdi: “Əslində mən nə
istəyirəm? Mən digərlərinə xeyirxahlıq etmək istəyirəm,
elə etmək istəyirəm ki, insanlar ac və yoxsul olmasınlar, insanlar insanlığa
layiq yaşaya bilsinlər”.
Tanrıya
ibadətdə mahiyyətə üstünlük verilməsi yazıçının tez-tez səsləndirdiyi fikirlərdəndir.
“İvan İliçin ölümü” povestində də L.N.Tolstoy öz qəhrəmanını Allaha doğru
yaxınlaşdırır, ona həyatın yeni üzündə xilas yolunu belə göstərir: “Məni kim
yaradıb? Allah, deyirdilər, Allah. Yadına düşdü ki, dua oxumaq lazımdır.
Çoxdandır, iyirmi il olar ki, dua oxumuram…”. Başqa bir yerdə isə qəhrəman
deyir: “Bir kəlam yadıma düşdü: siz diləyin, yerinə yetər diləyiniz. Mən də
dilədim. Və bu diləkdən, yalvarışdan təsəlli yox, rahatlıq tapdım”.
|