İradə Musayeva - Psixoloqun intiharı, N.F.Qısakürək və bizim ədəbiyyat...
30.01.17
Bir məqalə yazmışdım, hardasa iki il öncə, adı belə idi: “Mənim
cəmiyyətimin yazılmayan romanları”... Bu günlərdə psixoloq Dəyanət
Rzayevin intiharı xəbərini və bu ölümün müxtəlif yönlərdən yozumu
haqqındakı yazıları oxuyanda nədənsə ilk olaraq yadıma həmin məqalədəki
bəzi cümlələr düşdü. Günümüzdə, gözümüzün qarşısında tanıdığımız bir
insan - vaxtilə başqalarını intihardan xilas etmək cəhdində olan bir
psixoloq özünə qəsd etdi. Digər psixoloqlar bu xəbərdən bir az sıxıldı,
(həmkarlarının bu cür –hamıya güclü olmağı təlqin edən psixoloqların
zəifliyi kimi əks-səda verən ölüm növü ilə - dünyanı tərk etməsi onları
kədərləndirdisə də, həm də belə anlaşıldı ki, bu cür ölüm onların
psixoloq mövqeyinə xələl gətirdi...) sosioloqlar, psixiatrlar, millət
vəkilləri, mərhumun ailə üzvləri müxtəlif statuslu şəxslər şərhlər,
intervülər verdi. Hətta sosial şəbəkədə adi məişət söhbəti həddindəki
təhlillərin də məzmununda əks olundu bu ölüm... Jurnalist
Narınc Rüstəmovaya “Psixoloq da intihar edirsə, sadə vətəndaş
probleminin həlli üçün hansı qapını döyməlidir?”- sualını verir,
cavabında isə – “Təbii ki, burada mənfi xüsusiyyət onun psixoloq
olmasıdır. Amma mən hesab edirəm ki, bu, fərdi xüsusiyyətlərlə daha çox
bağlıdır. Biz özümüz psixoloq olaraq da psixoloji dəstək alırıq” -
etirafını eşidirik. Belə çıxır ki, intiharlarda peşə faktı da önəmlidir.
Və niyə bir insanın intiharında onun psixoloq olaraq ölməsini “mənfi”
hal kimi qiymətləndirir həmkarı? Suallar çoxdur, bu məsələdə obyekt
yalnız bir insan, bir psixoloqun hamını təəccübləndirən ölümü deyil
əslində. Bu intiharın o qədər müxtəlifliklərdən (maddi, psixoloji,
tibbi, sosial-siyasi və s.) çözülməsi gərəkir ki... Amma bizi
daha çox ədəbiyyatımızın yanaşması düşündürür. Doğrudanmı bir cəmiyyətin
yazarı bu qədər yaxınlıqdakı ictimai fəlakətin hər gün güllə səsi kimi
əks-səda verən artımını hiss etmir? Doğrudanmı bütün bunlar ədəbiyyatın,
bədii mətnlərin məzmununa, mövzusuna yaramır? Publisistlər köşə
yazdı, pasientləri, tanışları birgə çəkdirdikləri şəkilləri sosial
şəbəkədə paylaşdılar, dostlar hüznlü xatirələrini çap etdirdi və s...
Yazıçılar üçün bu mövzu olmadı, daha doğrusu, inanıram ki, olmayacaq.
Çünki, onlar “böyük hadisələrin” müəllifi ampluasından enmək
istəməyəcəklər... Onların daha “vacib” mətnləri var və onlar
otaqlarında, kabinetlərində xəyala dalıblar, çiçəkli dağlara, bülbüllü
bağlara, postmodern olmayan məqamların saxta portretinə postmodern
yamaqlar vurmağa başları qarışıb... Yəqin ki, qəzetləri
vərəqləyib, saytdan sayta keçib bu ölümü bir şou xəbər, ya
sosial-iqtisadi problemin inikası kimi oxuyub keçirlər yazı masasına. Öz
yaradıcılıq sahələrinə aid etmirlər bu vaqeəni... Amma bu ölümdən, onun
anatomiyasından, bu ölümün bütün tərəfləri ilə ədəbiyyatlaşması
vacibliyindən yan keçib otururlar yazı masasına. Təxəyyülü uzaqlara,
bizdən –yanımızda bomba kimi partlayan ölümlərdən və əslində İnsandan -
yan keçib göndərirlər... Bizim romançılarımız niyə bizdən yazmır, niyə
bizi görmür? Onların azərbaycanlı qəhrəmanları artıq çoxdandır ki, biz
deyilik. Onların təsvir etdiyi məkan çoxdandır ki, əsil Azərbaycan
deyil. Adlar, əhvalatlar, təbiət və mənzərələr, insanların zahiri
portretləri, siması, milli koloritli vəsfi “azərbaycanlı” ola bilər,
amma zamanımızın insanları, cəmiyyəti, onların ruhi-psixoloji
sarsıntıları, sevinc və kədərləri, ictimai-siyasi düşüncələri romanlaşa
bilmir. Dostoyevskini xatırladım, Çexovu, Qoqolu,
C.Məmmədquluzadəni - cəmiyyətinin halının və insanının yazıçısı ola
bilən dahiləri... Bir də böyük türk yazarı N.F.Qısakürəyin ötən əsrin
30-cu illərində yazdığı “Bir adam yaratmaq” pyesini... Bayaq
haqqında danışdığım məqaləmin tezis cümlələrini yadıma salıram. “Mən
nədənsə həmişə elə düşünmüşəm ki, ən böyük, ən təsirli, ən sanballı
romanları problemləri çox olan cəmiyyətlərin yazıçıları yazıb və
yazmalıdır. İlk yadıma düşən isə “Səfillər”, “Hərb və sülh”, “Taun” və
s. bu kimi oxuduqca cəmiyyətini gördüyüm, tanıdığım romanlar olub. Roman
müəllifi aid olduğu cəmiyyətin, zamanın, mühitin sosial-ictimai,
mənəvi-intellektual, fəlsəfi-estetik durumundan vaxtında və əhatəli
xəbər verən dərin təfəkkürə malik düşüncə sahibidir. Biz çox zaman
başımıza gələnlərin, yaşantı və narahatlıqlarımızın ifadəsini onlara
etibar edirik. Bəs onlar necə, bu etimadı doğrulda bilirlərmi?” N.F.Qısakürəyin
“Bir adam yaratmaq” adlı pyesinin içindəki başqa bir pyesin - “Ölüm
qorxusu” adlı əsərin müəllifi həm də qəhrəmanı Xosrov bəyi xatırladım.
N.Fazil intihar edənlərin yox, intiharın, bir türk cəmiyyətindəki
insanın, yazarın (o adamın ki, əsərinin qəhrəmanının taleyini yaşayır, o
qəhrəmanların ki, ona öz taleyini köçürmüşdü) intihar psixologiyasının
çözümçüsü olur. Xosrov bəyin atası özünü əncir ağacından asıb öldürür.
Xosrov yazıçı olur və bu ölüm onun düşüncəsində şiddət, daimi bir qorxu
hissi yaradır, həm də hər an partlaya bilən sindroma çevrilir, bir
sözlə, əncir ağacı və o ağacdan cəsədi sallanan ata obrazı psixoloji
baxımdan onu çərçivələyir. Anası ağacı kəsdirməkdə görür çıxış yolunu,
fəqət daha böyük bir faciəyə rəvac vermiş olur. Xosrov dəlixana qapısına
tərəf gedə-gedə deyir: “Neyləyim, ana! Kəsdiniz əncir ağacını!”...
İntihar ağaclarını kəsmək çıxış yoludurmu? Yox! Bax böyük ədəbiyyat bu
barədə düşünür... Deməli, cəmiyyətin, insanın taleyini, həyatını,
hadisələrini ədəbiyyatlaşdıranda sual böyüyür, mahiyyət, məzmun qazanır. Böyük,
dahi yazarların yazdıqlarını yaşaması, ya da yaşadıqlarını yazması
dilemması artıq dünya ədəbiyyatının əbədi sualına çevrilib. Antik
ədəbiyyatdan, daha sonra V.Şekspirdən üzü bu yana yazıçıların özlərinə
verdikləri sualın mahiyyətində dəlilik, intihar, depressiya və s. bu
kimi yaradıcı insanlara xas hallardan doğan sarsıntı müşahidə
edilməkdədir. Əsil ədəbiyyat və sənət bizim hisslərimizin hərarəti,
istisi, soyuğu, əzabı, sevinci, tərəddüdü, qəzəbi və ya süqutu-intihar
məqamına qədər enən və ya qalxan tempi ilə yaradılmalıdır. Ədəbiyyat
həyatdan təcrid olunmuş, əlahiddə bir xəyalat aləmi deyil. Ədəbiyyat
həyatdan, bizim daxilimizdən, ağrı və əzablarımızdan, sevincimizdən,
psixoloji fırtınalarımızdan keçmirsə, N.F.Qısakürək demiş, onda
yazıçılar öz oyuncaqları ilə oynayan uşağa bənzəyər. “Bir adam yaratmaq”
pyesinin qəhrəmanı yazıçı Xosrov deyir: “Mən sənətin həyatdan fərqli
olduğunu sanırdım. Hürriyyətlərin sonu. Aciz bəxtimin çata bilmədiyi bir
yer. Ora iradəmin bağçası idi. Orada, oyuncaqlarıyla oynayan bir uşaq
kimi başlı-başına idim. Orada qul olmaqdan azad olurdum, sanki”. N.F.Qısakürək
bu pyesi yazanda həyatın –yazdığı həyatın içərisinə o qədər canlı
şəkildə, o qədər hərarətlə daxil olur ki, nəyin ədəbiyyat, nəyin həqiqi
həyat olduğunu belə çaşdırırıq. Hətta müəllif yazı anındakı psixoloji
durumunu “Tolstoy məqamı” kimi səciyyələndirir. Özündən, reallıqdan,
ətrafından qaçır, uzaqlara getmək, özündən xilas olmaq istəyir, amma
gedib çatdığı məkanda da həyat həqiqətlərini özü ilə apardığını anlayır.
Və biz bu səmimi etiraf anının hərarətində əsil yaradıcı insanın
əsərinə necə can qoymasının şahidi oluruq. “Bir gün pyesin elə bir
zirvəsinə çatdım ki, 1934-cü illərdə Bəylərbəyindəki bağ evində böyük
ruhi böhran keçirdiyim həmin vəziyyətə düşdüm. Dərhal atıma minib
dağlara çapdım. Malikanənin qoruğunda, at belində ölümdən qaçmağa qalxan
Tolstoyu xatırladım. Amma mən ölümdən yox, təzədən beynimi fikir
girdabına salan duyğulardan, yırtıcı xəyallardan qaçırdım.” Az
qala bir əsr öncə postmodern mətn yaradan N.F.Qısakürək pyes içində pyes
(“Bir adam yaratmaq” pyesində “Ölüm qorxusu” pyesindən söhbət gedir)
təqdim edir oxucusuna. Birinci əsərin (“Bir adam yaratmaq”) qəhrəmanı,
ikinci əsərin (“Ölüm qorxusu”) isə müəllifi Xosrov sarsıntı içərisində,
intihar məqamındadır. O, həyatla ədəbiyyat sərhəddini elə hiss olunmadan
götürüb ki, hər şey sanki bütün çılpaqlığı ilə onun üzünə dayanır.
Yazdığı ədəbiyyat, yaratdığı ədəbi qəhrəman haqqında deyir: “Bir adam
yaratmağa qalxdım. Ona bir sifət və tale tapmaq lazım idi... Haradan
tapaydım? Özümü tapdım. Sifətsiz və talesiz adam şahə qalxdı.
Zəncirlərini qırdı. Əlimdən qaçdı. Mən də insanam. Məni arxadan vurdu.
Sifətsiz və talesiz adam mənim cildimə girdi. Qəlibimə girdi. Qədərimin
içinə yatdı. Mənim də qədərim belə imiş”. Xosrov yazıçı olsa da
öz mövqeyindən elə hey həyata doğru sürünür, “Atın məni izdihama!” -
deyir və anındaca çevrilib başqa yalvarışda bullunur: “Əlindən gəlirsə,
məni bu insanlardan qurtar...” Bəli, yazıçı həyatın, canlı
mexanizm kimi daima hərəkətdə olan ictimai mühitin, cəmiyyətin barometri
olmalıdır. Hər bir məmləkətin yaşamı, ictimai-mədəni durumu, insanının
sosial-siyasi, psixoloji vəziyyəti onun əsərində portretləşmirsə,
deməli o, quramaçı, əllaməçi və gərəksiz bir qələm sahibidir... Gördüyünüz
kimi, N.F.Qısakürək göstərir ki, həqiqi yazıçı ədəbiyyat fədaisi kimi
həyata baş vuranda orda özünü itirə bilər, qəhrəmanlarının taleyini
yaşayar. O qəhrəmanların ki, ədəbi talelərini özü yazmışdı. Lakin həyat
ədəbiyyatdan, son anda isə ədəbiyyat həyatdan daha amansızmış, hətta
onun əsil sifətini yazan tale müəlliflərinə də güzəştə getmir, Xosrovu
dəlixana qapısına qədər göndərir... Həyat “öz oyuncaqları ilə oynayan
yazıçılar” üçün “qadağan olunmuş ölkə”, “əqrəb yuvası” hesab edilir.
N.F.Qısakürək və dünyanın başqa dahi yazarları isə məhz bu “qadağa
olunmuş ölkəyə”-həyatın lap içərilərinə doğru hücumdadır. “Mən dırmanmaq
istədiyim qayadan düşdüm. Demək, çox irəliyə getmişəm. Qadağan olunmuş
ölkələrə girmişəm. Gözübağlı yeriyərkən əqrəb yuvasına basırmış kimi
bəzi sirlərin üstünə basmışam. Onlar qeyb aləminin gözətçiləridir. Ürküb
mənə toxundular. Yaradıcı nə imiş, yaratmağa qalxdığım an anladım.
Yalançı illah, əsl Allahı tanıdı. Kölgə artist öz sənətkarını tanıdı.
Mən indi, bu an tanıdım Allahı. Elminin, sənətinin təntənəsində ağlımı
itirirəm”. Bizim yazıçılar məhz az qala bir əsr əvvəl türk
yazıçısının da göstərdiyi həqiqi sənət, ədəbiyyat yolunun keçib getməli
olduğu qapını (əsil həyatın reallıqlar burulğanına aparan yolunun
qapısını ) çox az hallarda döyür. Həyata sözün həqiqi mənasında “qadağan
olunmuş ölkə”, “əqrəb yuvası” kimi baxırlar... Həyatdan, ətrafında
baş verənlərdən bu qədər uzaq düşmək, çəkinmək həmin müəllifləri yenidən
onların özlərində həbs edir... belə bir məhkumiyyətdə isə böyük
ədəbiyyat yarana bilməz... Xosrov qəhrəmanı, obrazı haqqında
dostuna deyir: “Mənsur! O, sən demə mənim qurbanım imiş. Qəflətimin
deyil, ən axmaq tərəfimin, sənətimin qurbanı! Əsərimi niyə yazdım? Onu
öldürmək üçün? Onu niyə öldürdüm? Əsərimi yazdığım üçün?” Bizim
yazıçılar yaratdıqları qəhrəmanlarla nə qədər, hansı dərəcədə
qohumdurlar? Bu personajlar niyə günümüzün asılan, sarsılan, mənəvi
təbəddülatlar içərisində faciə qəhrəmanı ola biləcək müasirləri deyil? Biz
sosializmdən çoxdan ayrılmışıq, bizim obrazlarımız təkcə fəhlə, kəndli,
ziyalı və partiya, hökumət adamı çeşidindən ibarət deyil. Bazar
iqtisadiyyatı rəngarəng, çeşid-çeşid tiplər, qəhrəmanlar, xarakterlər,
yeni psixologiyalar, yeni əxlaq kodeksləri, yeni dünyagörüşü və
anti-dəyər meyarları formalaşdırır, hazırlayıb təqdim edir cəmiyyətə.
Amma bütün bunlar bədii təfəkkürün malına çevrilə bilmir, aktuallaşa
bilmir. Ədəbiyyat xəyala dalıb elə hey uydurur, quraşdırır... Gündə
bir roman çap olunur, bir romanın təqdimatı keçirilir... Maraqlıdır,
bu romançılar kimdən yazır? Onların qəhrəmanları kimlərdir? Onlar hansı
zamanın, hansı məkanın, hansı tarixin və nəhayət, hansı cəmiyyətin
insanlarından yazırlar? Yenə “Bir adam yaratmaq” pyesinin
faciə qəhrəmanı, həm də “Ölüm qorxusu” pyesinin müəllifi Xosrovun
çıxışına qayıdıram. O əsərində baş qəhrəman rolunun ifaçısı Mənsura
deyir: “-Sən mənim əsərimi oynamısan da? “Ölüm qorxusu” pyesini! Mənsur - Hə, Xosrov! Xosrov - Onu oynayarkən o hissləri yaşadınmı? Mənsur - Elə yaşadım, hətta səhnədə olduğumu belə unutdum. Xosrov - Halbuki pyesimin qəhrəmanı özünü asır. Atasının özünü asdığı ağacdan asır. Madam yaşadın, indi qarşımda nə gəzirsən? ... “Ölüm qorxusu” pyesimin baş aktyoru! Pyesimi sən oynamadın. Oynaya bilmədin. Özüm oynayıram. Necədir, yaxşı oynayıram?” Bu
oyun isə elə əsərdəki taleni (əslində öz taleyini obrazlarına
yaşatmışdı) real həyatda özü özünə yaşatmaqdan ibarət idi... Yaradıcı və
yaradılan-müəllif və qəhrəman bir nöqtəyə, bədii mətnə qayıdır,
ədəbiyyat, əbədiyyət qazanır... O.Balzak deyirdi ki, mən fransız
cəmiyyətinin katibiyəm. Tənqidçilər isə onun əsərlərini
“sosial-psixoloji oçerklər” adlandırırdı... Bəli, ədəbiyyat
uzaqdan müşahidə səciyyəli olmalı deyil. Daha yaxından, daha içdən, daha
doğma yanaşmadır insana... Dostoyevskiyə baxaq, Tolstoya baxaq, əlləri
ilə intihar kəndirlərini, qayışlarını yoxlayan, dəmir yollarındakı
intihar relslərinin soyuğunu bədənində hiss edən yazıçılara... İnsanın dərdinin, faciəsinin anatomiyasına qədər enən dahilərə... /kulis.az/
|