Murtəza Həsənov - Azərbaycanın mədəniyyətlərarası dialoqda oynadığı rol
19.02.16
Qlobal tendensiyalar kontekstində Azərbaycanın mədəniyyətlərarası
dialoq və mədəni dəyərlərin təbliğində
oynadığı rol
s.e.f.d.Murtəza
Həsənov
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti yanında Dövlət İdarəçilik Akademiyasının “Dövlət qulluğu
və kadr siyasəti” kafedrasının dosenti.
Dünyada
gedən proseslər birmənalı şəkildə göstərir ki, XXI əsrdə bəşəriyyətin inkişaf
strategiyasını böyük dərəcədə qloballaşma müəyyənləşdirəcəkdir. Qloballaşma
yeni dövrdə bütün dünya dövlətlərini mühüm dilemmalar, faktlar qarşısında
qoymuşdur. Bunlar qloballaşmanın nə qədər vacib, diqqət mərkəzində dayanan bir
sahə olduğunu göstərir.
Qloballaşma termini etimoloji cəhətdən latın
termini olan “qlobus” yəni Yer kürəsi sözü ilə əlaqədardır. Bu və ya digər proseslərin
ümumi-planetar xarakter daşıdığını ifadə etdiyini göstərir. Elmi ədəbiyyatlarda
XX əsrin ikinci yarısından sonra dünya miqyasında baş verən fundamental prosesləri
izah etmək üçün "qloballaşma" terminindən ilk dəfə 1967-ci ildə
istifadə edildiyi bildirilir. Müasir anlamda termin kimi isə “qloballaşma”
1980-ci illərin ortalarında dövriyyəyə buraxılmış və intellektual elita tərəfindən
qəbul olunmuşdur. Qloballaşma
termininin meydana gəlməsini professor Teodor Levitin adı ilə bağlayırlar. O, 1983-cü
ildə "Harvard biznes revyu" jurnalında çap etdirdiyi "Bazarların
qloballaşması" məqaləsində bu terminlə transmilli korporasiyaların
istehsal etdiyi ayrı-ayrı məhsulların bir-birinə qovuşması fenomenini ifadə
etmişdir.
Müxtəlif
tədqiqatçılar tərəfindən multikulturalizm tipləri, növləri, formaları və
səviyyələri haqqında fikirlər yürüdüblər. M.Tolostanov multikulturalizmin
tiplrini belə analiz etmişdir:
1.
Liberal – bu
tipin əsas məsələsi mədəni qrupların müxtəlifliklərinin qorunması eləcədə bərabər
hüquq və azadlıqların əsasında birgə yaşayış imkanı yaratmaqdır.
2.
Radikal – bu tipdə əsas məqsəd millətlərarası fərqliliyə
fikir vermirlər, lakin onlar arasındakı münaqişəni radikal yolla həll edirlər. Həmçinin
həmin millətlərin dini inanclarını sıxışdırırlar.
3.
Konaervativ (bəzən
liberalda adlanır).
Başqa bir tədqiqatçı E.Litvinenko multikulturalizmi iki
növə bölür:
1.
Üzvü
2.
Simulyasiya
Üzvü multikulturalizm ideoloji tutum və onlara etirazsız riayət ilə
xarakterizə olunur.
Simulyasiya özünə
xas xüsusiyyətləri vardır. Burada digər az saylı xalqların adət və ənənələri
qorunub, saxlanılır yalnız bu zamana kimi bu həmin millətin adət və ənənələrinə
zidd olmamalıdır.
Multikulturalizmin
formaları haqqında anlayışı N.Qleyzer irəli sürmüşdür:
1. Əlavə- Köçəri multikulturalizmin bir növüdür.
2. Transmissiya- Qleyzerə əsasən ABŞ tarixi yenidən
yazılır. Burada əsas rolu diskiriminasiya olunmuş irqlər və etikalar rol
oynayır.
3. Afroçentizim- Əsas məqsədi ondan ibarətdir
ki,Amerikada yaşayan afrikan amerikalıların təhsillərinin yüksəldilməsi, onların
hüquqlarının bərpa edilməsi və öz millətləri ilə eyni hüquqlara malik
olmalarına çalışmasıdır. İndi Amerikanın ağ gəncləri afrikan amerikalının pop mədəniyyətinə
baş əyirlər. 1970-ci ildən bəri güclü sürətdə afrikan amerikalı pop mədəniyyəti
inkişaf etdi. Bu əsasən Reggi stilindən sonra inkişaf etdi.
Tədqiqatçı A.Kropyatnik multikulturalizmin
üç səviyyəsini müəyyən edir:
Diskriptik (demoqrafik) – miqrasiya prosesində milli cəmiyyətlərin
demoqrafik və etnomədəni parametrlərinin dəyişikliklərini təsvir etmək üçün cəhd
edir. Nəticədə multikulturalizm çox mədəniyyətli cəmiyyətdə etnik və mədəni qrupları
inteqrasiya mədəniyyəti kimi başa düşülür.
İdeoloji - bu səviyyədə milli ideologiyaya fərqli tərəflərdən
baxılır. Eləcə də mədəniyyətlərarası komunikasiya etnik və mədəni dəyərlərin
paylanmasıdır.
Politik – multikultural sosial və siyasi səviyyədə
pluralizm məsələsini həll etmək üçün bir siyasət kimi baxılır. Azlıq qrupların
sosial vəziyyətlərini iyerarxiyasında kompromisi tapmaq üçün bir yol təklif edir. Eləcə də, dövlət ərazisində
immiqrant və mədəni qruplara dəstək üçün müxtəlif proqramların həyata keçirilməsi daxildir.
Mədəniyyət, fərdi inkişaf, sosial inteqrasiya,
iqtisadi böyümə, məşğulluğun artırılması, yenilik və rəqabət gücü baxımından önəmli
bir faktordur. Dövlətlər arasında mədəni əməkdaşlığın, qarşılıqlı
anlayışın inkişaf etdirilməsi; xalqların iqtisadiyyatdan faydalanmasını və
bölgədəki cəmiyyətlərin inkişaf xüsusiyyətlərinə sahib olmasını təmin etməklə,
daha geniş əməkdaşlıqlar qurulur və bölgədəki xalqlara müsbət təsir edilə bilir. Son illərdə beynəlxalq
ictimaiyyətdə özünü göstərən qütbləşmələr, lazımı anlayışın göstərilməməsi və
ayrı-seçkiliyin yaratdığı təhlükəli nəticələr, belə bir işi daha da vacib
etmişdir. Bu təhlükələrin, dialoq və əməkdaşlıq yolu ilə qarşısının alınması
üçün beynəlxalq cəmiyyətin birlikdə hərəkət etməsi lazımdır. Yalnız nəzəri məlumatlarla
deyil, insani təmaslar
vasitəsilə də cəmiyyətlərin bir-birlərini daha yaxşı
tanımalarını təmin etməliyik. Mədəni
əməkdaşlıq və ticarət,
dialoqa və inama
söykənən konstruktiv, davamlı
əlaqələrin təşviq edilməsində böyük rol
oynayır. Bu, qarşılıqlı mədəniyyətlər arasında ünsiyyəti
və hörməti özü ilə gətirməklə öz dəyərlərinin daha
yaxşı başa düşülməsinə və şablon düşüncələrə olan
meyilliliyin azaldılmasına kömək etməkdədir.
Avropa İttifaqı altında birləşən 28 ölkə və
bundan daha çox sayda olan mədəni qruplar arasındakı mədəniyyətlərarası dialoq
konfliktlərin və vətəndaşların öz mədəniyyətlərindən təcrid olunmasının
qarşısının alınmasında əsasdır. Avropa Komissiyası xüsusilə, Avropa Mədəniyyətlərarası
Platformu və Mədəni Proqram vasitəsilə, mədəniyyətlərarası dialoq barədə müxtəlif
təşəbbüsləri dəstəkləyir və öz boynuna götürür. Ötən bir neçə il ərzində mədəniyyətlərarası
dialoqun özək hissəsini Avropanın ən böyük milli azlıqlarından olan qaraçılar ilə
münasibətlər təşkil etmişdir. Bu əsasda Avropa Komissiyası qaraçılara qarşı
diskriminasiyaya son qoymaq üçün müxtəlif layihə və təşəbbüslər həyata
keçirmişdir. Dünyanın mədəni zənginliyi onun dialoqdakı müxtəlifliyidir. Hər
bir mədəniyyət öz köklərinə bağlıdır, ancaq digər mədəniyyətlə qovuşarkən onun
çiçəklənməsinə mane yaratmamalıdır. UNESCO-nun əsas missiyalarından biri də dünyadakı
bütün mədəniyyətlər üçün azad mühit şəraiti yaratmaqdır. Buna görə də, bu, hər
bir mədəniyyəti müəyyən təcrid daxilində eyniləşdirmək və qorumaq məsələsi
deyil, onları canlandırmaq üçün ayrı-seçkiliyin qarşısının alınması və münaqişələrin
həll edilməsidir. Mədəniyyətlərarası dialoq məhfumu qloballaşma və hazırki
siyasi mühit daxilində yeni məna kəsb etməyə başlamışdır. Belə ki, bu məhfum
dünya birliyinin və sülhün saxlanılması üçün əsasa çevrilmişdir. Bütün mədəniyyətlərin
qarşılıqlı anlayışına, hörmətinə və bərabər layaqətə əsaslanan, sivilizasiyalar,
insanlar və mədəniyyətlərarası ədalətli mübadilə və dialoq, sosial birliyin
yaradılması, insanlar və xalqlar arasında barış və sülhün əldə edilməsində əsas
rol oynayır. Bu fəaliyyət BMT-nin Sivilizasiyalar Alyansı proqramının tərkib hissəsini təşkil edir. Beynəlxalq dinlərarası
münasibətlərin də yer aldığı beynəlxalq mədəniyyətlərarası dialoqun yaradılması
müddətində əsas diqqət mədəni plüralizmin yerli, regional və beynəlxalq səviyyədə
təcrübələrlə inkişaf etdirilməsi, ekstremizm və fanatizmin qarşısının alınaraq,
insanları bir araya gətirən dəyərlərin və prinsiplərin inkişaf etdirilməsidir. Mədəniyyətlərin
müxtəlifliyi, miqrasiyanı özü ilə gətirmək, müxtəlif milli və digər azlıqların
mədəni kimlik iddiasının, müxtəlif regionlar arasında böyüyən asılılığın və
informasiya və kommunikasiya mediasının inkişafının əsas şərtidir. Sayca bir
çox şəxslər “multikulturalizm” normaları ilə yaşayır. Mədəni müxtəliflik həmçinin,
inkişaf etdirilməsi və adekvat idarə edilməsi tələb olunan, sosial, iqtisadi və
siyasi problemləri də yaradır. Mədəni müxtəliflik özü ilə qorxu və imtinaları
da gətirir. Stereotiplər, irqçilik, ksenofobiya, dözümsüzlük,
ayrı-seçkilik və zorakılıq müxtəlif milli və yerli icmaların sülh içində
yaşamasını təhdid edə bilir. Mədəniyyətlərarası dialoq, zorakılıq və
imtinaların qarşısının alınmasının ən qədim və fundamental həll yoludur. Bunun
məqsədi hər birimizin multikultural dünya içində sülh və konstruktiv
yaşamağımızı təmin etməkdir.
Mədəniyyətlərarası
dialoq həmçinin, problem və konfliktlərin, insan haqqlarına, demokratiya və
qanunun aliliyinə hörmətin artırılması yolu ilə qarşısını alan alət rolunu
oynayır. Əsas etibarı ilə, aşağıdakı məqsədlər qeyd edilə bilər:
- Dünya görüşlərini bölüşmək, bütün dünyanın bizimlə
eyni prespektivdə olmadığını bilmək və öyrənmək;
- Müxtəlif mədəni adətlər və anlayışlar arasındakı
oxşar və fərqli cəhətləri ortaya çıxarmaq;
- Konsesusa nail olmaq, hansı ki, mübahisələr
zorakılıq yolu ilə həll edilməməlidir.
- Sosial və siyasi baxışlarda vacib düzəlişlər edilərək,
mədəni müxtəlifliyi demokratik şəkildə idarə etmək;
- Müxtəlifliyi təhdid və zənginlik kimi qavrayan
iki hissə arasında körpü yaratmaq;
-Mədəniyyətlərarası dialoq, sosial müxtəlifliyin
idarə edilməsi və inkişaf etdirilməsi sahəsindəki təcrübələri bölüşmək;
- Bu sahədəki layihələri inkişaf etdirmək;
Mövcud
təcrübə prosses boyu altı mühüm şərtlərə nail olunmasını tələb edir:
1.Bütün iştirakçıların ləyaqətinin bərabər şəkildə
qorunması;
2.Dialoqda könüllü öhdəçilik;
3.Hər bir iştirakçının açıq zehin ilə iştirakı və
dialoqda “qalib olmaq” kimi arzusunun olmaması;
4.Mədəni oxşarlıq və müxtəlifliyə baxmağa hazır
olmaq;
5.Mədəniyyətlərarası fərqləri görmək və anlamaq
üçün minimum biliklərə sahib olmaq;
6.Mədəni müxtəlifliyi anlamaq və ona hörmət etmək
üçün ümumi dil tapmaq.
Mədəni və etnik müxtəlifliyin təhsil, linqvistik,
iqtisadi və sosial komponentlər və sosial mexanizmlər vasitəsilə sistemli və
kompromis həllini nəzərdə tutan multikulturalizm dünyada çox az dövlət tərəfindən
qəbul edilmişdir ki, bunlardan ən əsasları Avstraliya, Kanada və İsveçrədir. Multikulturalizm
bir araşdırma kimi, etnik və mədəni müxtəlifliyi demokratik ictimai-siyasi
üsullarla həll etmək istəyən müəyyən dövlətlərin UNESCO-ya marağının əsas səbəbidir. Mədəniyyətlərarası dialoqun inkişaf etdirilməsi,
Avropa Şurasının insan hüquqları, demokratiya və hüquq normasının qorunması və
inkişaf etdirilməsi kimi əsas məqsədlərinə xidmət edir. Mədəni müxtəliflik yeni
bir fenomen deyil. Avropa şəbəkəsi qitə-daxili miqrasiyaların nəticələri, sərhədlərin
yenidən bölüşdürülməsi, müstəmləkəçilik və çoxmillətli imperiyaların tarixdə
buraxdığı izlərlə əlamətdardır. Yaxın əsrlər boyunca siyasi pluralizm və
dözümlülük prinsiplərinə əsaslanan cəmiyyətlər müxtəliflik içində sosial həmrəyliyə
qəbul edilməz risklər törətmədən mövcudluğumuzu təmin ediblər. Son onilliklərdə
mədəni müxtəliflikdə müəyyən irəliləyişlər nəzərə çarpır. Avropa, dünyanın hər
yerindən olan miqrantları yaxşı həyat şəraiti və sığınacaq axtarışı kimi məqamlarla
cəlb etmişdir. Qloballaşma – zaman və məkanı görünməmiş ölçüdə sıxışdırıb.
Telekommunikasiya və mətbuatda inqilablar – xüsusən, internet kimi yeni kommunikasiya
xidmətlərinin meydana gəlməsi – milli mədəni sistemləri get-gedə alt-üst edib.
Nəqliyyat və turizmin inkişafı mədəniyyətlərarası dialoq üçün get-gedə daha çox
şərait yaradaraq həmişəkindən çox sayda insanın qarşılıqlı əlaqəsini təmin edir.
Ağ Kitabın məqsədlərinə uyğun olaraq, mədəniyyətlərarası dialoq qarşılıqlı
anlaşma və ehtiram əsasında müxtəlif etnik, mədəni, dini, linqvistik mənşə və
irsə malik fərdlər və qruplar arasında mövcud olan açıq və səmimi fikir mübadiləsini
əhatə edən proses kimi başa düşülür. O, başqalarının fikirlərini dinləmək istəyi
və bacarığını tələb etdiyi kimi, özünüifadəetmə sərbəstliyi və qabiliyyətini də
tələb edir. Mədəniyyətlərarası dialoq müxtəlif mədəniyyətli cəmiyyətlərin
siyasi, sosial, mədəni və iqtisadi inteqrasiyasına və birləşməsinə imkan
yaradır. O, bərabərlik, insan ləyaqəti və ümumi məqsəd düşüncəsinin yaranmasına
kömək edir. O, müxtəlif dünyagörüşü və təcrübələrin dərin anlaşılması prosesini
təbliğ etdirmək, əməkdaşlığı və iş birliyini (və ya seçim azadlığını) genişləndirmək,
şəxsi inkişafa və transformasiyaya şərait yaratmaq və başqasına qarşı
dözümlülük və ehtiramı inkişaf etdirmək məqsədi daşıyır.
İnsanlıq tarixi ərzində yerli, regional və
universal miqyasda etnik, mədəni, ideoloji və s. fərqlər müxtəlif zamanlarda
anlaşılmazlıq, qarşıdurma ya da döyüşlərə səbəb olmuşdur. Mədəniyyətlər
İttifaqı, mədəniyyət və mədəniyyətlərarası fərqlərin təkcə qarşıdurmalara səbəb
olmayacağı, eyni zamanda və daha çox, bu fərqləri zənginlik kimi qəbul edərək
xoş münasibət, əməkdaşlıq və ortaq işlə sülh, azadlıq və demokratiyanın
üstünlük qazanacağı daha işıqlı bir dünyanın yaradılmasına olan inanc və
prossesin məhsuludur. Problem dinlər deyil, insanların bir-birlərinə qarşı
münasibətləridir, problemin əsasını siyasətin təşkil etməsidir. Dinlər və mədəniyyətlər
arasında bərabər şərtlərdə və ortaq dəyərlərə söykənən dialoq qurmaq üçün ilk
öncə hər kəsin öz “evini təmizləməsi” lazımdır. Hamımızın ortaq düşmənləri təzyiqlər, şiddət, pis əməllər və aclıqdır. Bütün
dinlərin ortaq dəyərlərini ortaya çıxarmalıyıq. Şəfqət, həmrəylik, insana hörmət
ön plana çəkilməli, ümumiləşdirmə və ilkin mühakimələrdən uzaq durulmalıdır. Müsəlman
ölkələri ilə qərb ölkələri arasındakı qarşılıqlı şübhə, qorxu və qütbləşmə bəzi
ünsürlərin istismarına imkan yaradır. İttifaq beynəlxalq sabitliyi təhdid edən
bu vəziyyətin daha da pisləşməsinin, böyük bir koalisiyanın daha hərəkətli, mədəniyyətlər
arasında hörmət yolu ilə qarşısını almağı məqsəd qoymalıdır. Mədəniyyətlər
İttifaqının əsas maraq sahələrini əhatə edən təhsil, gənclik, miqrasiya və
media başda olmaq üzrə, ətraf mühit, mədəniyyət, turizm, insan hüquqları, cinsi
ayrı-seçkilik və inteqrasiya mövzularında layihələr hazırlanmalı və həyata
keçirilən işlərə akademik dəstək verilməlidir.
Azərbaycanın mədəniyyətlərarası dialoqda oynadığı rol
Azərbaycan Respublikası müstəqillik əldə
etdikdən sonra ölkəmizin mədəni dəyərlərinin qorunması və mədəni həyatın
inkişafı üçün ölkə daxilində mühüm tədbirlər görmüş və bu sahədə bir çox beynəlxalq
qurumlarla əməkdaşlıq etməyə başlamışdır. Azərbaycan Respublikasında mədəniyyət
məsələlərinin, xüsusilə də, tarixi və mədəni abidələrin qorunmasının hüquqi
bazasını təkcə yerli qanunvericilik aktları deyil, həm də beynəlxalq sənədlər təşkil
edir. Bu sənədlərdən “Hərbi münaqişələr zamanı mədəni abidələrin qorunması
haqqında” 1954-cü il Haaqa Konvensiyası, “Ümumdünya mədəni irsinin qorunması
haqqında” 1970-ci il Paris Konvensiyası, “Mədəni dəyərlərin qeyri-qanuni yolla
gətirilməsinin, aparılmasının və mülkiyyət hüququnun verilməsinin qadağan edilməsi
və qarşısının alınmasına yönəlmiş tədbirlər haqqında” 1970-ci il Paris
Konvensiyası, “Oğurlanmış və qeyri-qanuni yolla ölkədən çıxarılmış mədəni dəyərlər
haqqında” 1995-ci il Konvensiyası və digərlərini göstərmək olar. Mədəniyyət sahəsində
Azərbaycan Respublikası UNESCO (Birləşmiş Millətlərin Təhsil, Elm və Mədəniyyət
Təşkilatı), İSESCO (İslam ölkələrinin Təhsil, Elm və Mədəniyyət Təşkilatı),
Avropa Şurası kimi beynəlxalq və regional qurumlarla əməkdaşlıq edir. 2003-cü
ilin 26-28 sentyabr tarixində Azərbaycan Respublikasında Avropa Şurasının
Avropa Mədəni İrs Günləri – 2003 Kompaniyası keçirilmişdir. Avropa Mədəni İrs
Günləri-2003 Kompaniyası zamanı beynəlxalq layihələr üzrə bərpası sona çatmış
abidələrin açılışında iştirak, eləcə də bərpa işləri hələ də davam etdirilən
abidələrə baxış, keçən illərdə olduğu kimi, növbəti (8-ci) “Photoexperiense
-2003” Beynəlxalq Foto Təşəbbüsü üzrə sərginin və kataloqun təqdimatı, məktəblərdə
və universitetlərdə “Avropa ümumi irs” Proqramı və Avropa Mədəni İrs günləri
Kampaniyası, “Mədəni irsin qorunması-mənim vətəndaşlıq borcumdur” fakültativ dərslərinin
aparılması nəzərdə tutulmuşdu. 2005-ci ildə Azərbaycanda keçirilən “Avropa İrs
Günləri”nin mövzusu isə “Mədəniyyətlər və sülhməramlı proseslər” olmuşdur.
Ölkəmiz
əsrlər boyu mənafelərin toqquşduğu meydan olmuşdur. Mədəniyyətlərin və
sivilizasiyaların tolerant dialoq və birləşmə məkanı olan Azərbaycan həmişə onu
dinlərarası qarşıdurma və mübarizə zonasına çevirmək cəhdlərinə məruz qalmışdır.
Müsəlmanlar, yəhudilər və xristianlar əsrlər boyu bizim ərazidə yaşamışlar və
yaşayırlar, çiyin-çiyinə çalışmışlar və çalışırlar. Məhz vahid bir torpağa,
eyni Vətənə mənsub olmaq əlaməti onları birləşdirir, dövlət quruculuğunda birgə
iştirak etmək üçün imkan yaradır. Bu, bizim böyük sərvətimizdir, gələcək nəsillər
bu sərvəti qoruyub saxlamağa və artırmağa borcludurlar.
Bugün Azərbaycan
Respublikasında həyata keçirilən mühüm dövlət proqramları, məqsədyönlü
islahatlar ölkənin davamlı və tarazlı inkişafına geniş imkanlar yaradır. Əsası
Ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən qoyulmuş və Azərbaycanın davamlı
inkişafına hesablanmış siyasətin hazırda
dövlət başçısı İlham Əliyev tərəfindən uğurla həyata keçirilməsi nəticəsində ölkə öz milli inkişafı modelini formalaşdırmaqla
onun davamlılığıda təmin olunmaqla, milli inkişafı yeni keyfiyyət
mərhələsinə yüksəltmişdir.
2011-ci ilin aprel ayında Ümumdünya
Mədəniyyətlərarası Dialoq Forumu çərçivəsində “Qadınlar – mədəniyyətlərarası dialoqun əsas
təmsilçiləri” mövzusunda sessiya keçirilmişdir. Sessiyada çıxış edən
Azərbaycanın birinci xanımı, Heydər Əliyev Fondunun prezidenti Mehriban Əliyeva
nitqində bildirmişdir:” Bu gün qloballaşan dünya artıq reallıqdır. Kimsə bunu
alqışlayır, kimsə böyük bəla hesab edir. Lakin hər birimiz bu dəyişiklikləri öz
həyatımızda hiss edirik. Xüsusilə də, məkan və zaman anlayışında, gec-tez,
yaxın-uzaq anlayışlarımızda biz bunu hiss edirik.Fikrimcə, bugün hər birimiz
çox yaxşı dərk etməliyik ki, biz öz ölkəmizin vətəndaşı olmaqla yanaşı,
bəşəriyyət adlı bir ailənin üzvüyük. Qloballaşma prosesi hər birimizi böyük və
ümumi bir məkanın sakinlərinə çeviribdir. Bu məkanda insanlararası,
dövlətlərarası, xalqlararası dialoq məhz etik normal, haqq-ədalət prinsipləri
əsasında qurulmalıdır.”
Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi altında, UNESCO, BMT-nin
Sivilizasiyalar Alyansı, BMT-nin Dünya Turizm Təşkilatı, Avropa Şurası, İSESCO,
Avropa Şurasının Şimal-Cənub Mərkəzi ilə əməkdaşlıq çərçivəsində 18-19 may
tarixlərində 3-cü Ümumdünya Mədəniyyətlərarası Dialoq Forumu Azərbaycanda
təşkil olunacaqdır.”Mədəniyyət və 2015-in post davamlı inkişaf gündəliyi”
başlığı ilə keçiriləcək forumun əsas müzakirə mövzusu BMT-nin asambleyası tərəfindən qəbul edilmiş,
21 May Ümumdünya Dialoq və İnkişaf üçün Mədəni Müxtəliflik haqda layihə və
proqramlar, eləcə də mədəniyyətlər və sivilizasiyalar arasında etimadın və
əməkdaşlığın əldə olunmasında dinin, miqrasiyanın, idmanın, təhsilin, incəsənətin,
biznesin rolu olacaq.
Azərbaycanda multikulturalizm siyasəti
Azərbaycanda
multikulturalizm siyasətinin banisi ümumilli lider Heydər Əliyev olmuşdur.
Ümumilli Liderin multikulturalizmlə bağlı belə bir fikri də olmuşdur: "Dövlət, ölkə nə qədər çox xalqı birləşdirsə, bir o qədər zəngin
olur, çünki onların hər biri ümumdünya mədəniyyətinə və sivilizasiyasına öz
töhfəsini verir".
Multikulturalizm Azərbaycanda
əsrlərdən bəri formalaşan, eyni zamanda ictimai-bədii, psixoloji-mənəvi müstəvidən
kənara çıxmayan dəyərlər toplusu kimi, xüsusilə sovet ideologiyasının
hökmranlıq etdiyi illərdə kifayət qədər sistemsiz və spontan mahiyyətə malik
idi. Onun sanki bütün vacib özəllikləri mövcud idi. Tolerantlıq və mənəvi
potensial, dini loyallıq və milli özünəməxsusluq, psixoloji səbat və bəşəri dəyərlərə
açıqlıq Azərbaycan insanını multikultural bir rejimin içinə salmağa hazır idi.
Bu və bu kimi xüsusiyyətlər Azərbaycan ədəbi-bədii düşüncə müstəvisində həm
tarixən, həm də bu gün kifayət qədər görümlü və təsiredicidir. Ulu öndər Heydər
Əliyev bununla ilk növbədə multikulturalizm siyasi modelinin assimilyasiya və
izolyasiya kimi digər mümkün siyasi modellərdən üstün olduğunu bütün dünyaya
nümayiş etdirdi. "Azərbaycan əhalisinin çoxmilli tərkibi bizim sərvətimizdir,
üstünlüyümüzdür. Biz bunu qiymətənləndiririk və qoruyub saxlayacağıq" deyən
ulu öndər bütün sonrakı siyası fəaliyyətini bu sərvətin əbədi olmasıiistiqamətinəyyönəltdi. Müasir Azərbaycanda
multikulturalizmin möhkəmləndirilməsi və saxlanmasında Azərbaycan xalqının
ümummilli lideri Heydər Əliyev xüsusi rol oynayıb. Bu siyasət Prezident İlham
Əliyev tərəfindən uğurla davam etdirilir.
Əsrlərin,
minilliklərin dərinliklərindən gələn ənənəyə mənsubluq bizim mədəniyyətimiz
kimi qədim mədəniyyət üçün dövlətçiliyin əsasını, bütün vətəndaşların rifahı
naminə dövlətin mövcudluğunun və inkişafının əsasını təşkil edir. Məhz buna görə
zəngin keçmişi olan dövlət fərdi və ya qrup mənafelərinin mexaniki məcmusunun
ifadəsi deyildir, əksinə, bütün cəmiyyətin ali mənafelərinin təcəssümüdür. O mənafelərin
ki, vətəndaş onların naminə təkcə öz mülkiyyətini deyil, həm də həyatını qurban
verməyi bacarmalıdır. Tarixi inkişafın mənasını, intellektual fenomeni və mədəni
irsi özündə birləşdirən azərbaycançılığı bu gün belə təsəvvür edirik. Belə
ideologiya millətin birliyinə, onun ruhunun əzəmətinə və sosiumun fəaliyyətinin
məqsədyönlülüyünə çalışaraq gələcəyə körpümüz olmağa qadirdir. Akademik
Ramiz Mehdiyev yazır ki:"Azərbaycançılıq"
anlayışı ölkədə yaşayan bütün etnik qrupları və millətləri ümumdövlət mənafeləri
və dəyərləri əsasında real surətdə birləşdirmək ideyasının verballaşdırılması
kimi, 1992-1993-cü illərdə, xüsusilə, geniş yayılan şovinist və separatçılıq əhval-ruhiyyəsinə
qarşı mübarizə ideyası kimi meydana gəlmişdir. Yeni anlayış ictimaiyyət tərəfindən
kifayət qədər tez dəstəklənmiş, təzə, məzmunlu elementlərlə dolğunlaşmışdır.
Düşünürük ki, indi "azərbaycançılıq" artıq milli ideologiyanın ilk
nümunəsi hesab edilə bilər”. Çox hörmətli akademik Ramiz Mehdiyev yenə də haqlı
olaraq yazır: bir elm kimi tarix mifə
münasibətdə müəyyən qədər müxalif mövqedə olmalıdır. Akademik həm də bunda
haqlıdır ki, mifə bu cür yanaşmanı tələb edənlər çox vaxt yalnız köhnə mifləri
- başqa xalqların, bəzi birliklərin mədəniyyətlərinin
geriliyi və s. haqqında mifləri - yeni
miflər sifətilə canlandırırlar. Bir çoxları ingilis və fransızlar, fransız və
almanlar, fransız və bretonlular, normanlar, lotaringiyalılar arasında,
prussiyalı və bavariyalılar arasında “yaddaş müharibələri”ndən halidir. Amma
indi onlar vahid sosial orqanizm, millət olublar. Fəqət, təhlükə hələ
sovuşmayıb, yalnız indi, onların fikrincə, fransalı, isveçrəli və s. müsəlmanlardan
gözlənilir. İlk baxışdan, burada yeganə
vasitə keçmişin (onun bütün komponentlərini
nəzərə almaq və yoxlamaqla) obyektiv tarixi tədqiqindən, keçmişin hər hansı bir tarixi dərkinin şərti və məhdud
olduğunun başa düşülməsindən,
başqalarına hörmətlə yanaşmaqdan ibarətdir. Lakin, misal üçün, daha gec
müstəqil dövlət olmuş, indi isə öz qonşularını hədələyən ölkələrin proses kimi
götürülən tarixi ilə bağlı vəziyyət heç də
birmənalı deyil. Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli yolları haqqında
düşünərkən bəzi Qərb alimləri bu aspekti düzgün, lazımi qədər qiymətləndirmir.
Belə ki, IV Forumda italiyalı alimlərdən biri onun həlli üçün İtaliya və
Avstriya sərhədində yerləşən və
İtaliyaya məxsus, amma əhalisi avstriyalılardan ibarət olan Boltsano şəhərinin təcrübəsindən
istifadə etməyin mümkün olduğunu deməyi caiz saydı. İtalyan sosioloqu
onu nəzərə almadı ki, Ermənistandan fərqli olaraq, Avstriya heç bir zaman Boltsano sakinlərini müharibəyə
sövq etməyib.
Akademik Ramiz Mehdiyev “Azərbaycan” qəzetində
dərc olunmuş “Modernləşmə xətti yenə də gündəlikdədir” adlı məqaləsində yazır
ki, hər bir cəmiyyətin daxilində qarşılıqlı münasibətlər, ilk növbədə, nəsillərin
dialoqudur. Yəni bəziləri nəyisə göstərməyə və sübut etməyə çalışır, digərləri
isə bütün bunlara çox cüzi həvəslə və müəyyən qədər şübhə ilə yanaşırlar. Bu
həyati aksiom həmişə bəşəriyyətin daha rasional gələcəyə doğru
tarixi hərəkat prosesi ilə eyniləşdirilib və belə də olacaqdır. Bu
aksiom əsrlər boyu xalqları və dövlətləri müşayiət edən, öz mahiyyətini
dəyişməyən sosiumun daxilindəki əlaqələr kompleksinin rəmzidir. Yəni
əgər keçmişin tarixi kontekstində fərd yeni sosiomədəni nümunələrin
və bəzən də dinin təsirinə müqavimət göstərir, Avropada Reformasiya
və Maarifçilik dövründə olduğu kimi, hər şeyi elmi cəhətdən izah etməyə
çalışırdısa, yeni qlobal proseslər şəraitində o, sürətli dəyişikliklərin,
yeniliklərin və innovasiyaların birləşdiricisinə çevrilir, arxaizmi
şərtləndirən hər şeyin üstündən qələm çəkir. İndi insan sabahkı günün
formalaşmaqda olan mütərəqqi, səmərəli və çox vaxt ötəri gündəliyinin
əsas elementi kimi çıxış edir, çünki tarixi prosesin sürəti əhəmiyyətli
dərəcədə artmışdır.
"Mədəniyyət və insan haqları ayrı-ayrılıqda geniş şəkildə öyrənilən
sahələrdir. Bu həqiqət həm dünya, həm də Azərbaycan elminə aiddir".
İstər mədəniyyət fenomeni, istər mədəniyyətlərarası ünsiyyət, istərsə
də bütün bu faktor və proseslərin fövqündə duran insan haqları probleminin
aktuallığı akademik Ramiz Mehdiyevin sözügedən məqaləsində də
vurğulanmışdır. Mədəniyyətlərarası münasibətlərdə diqqəti insan
haqlarına yönəldən akademik Ramiz Mehdiyevin qənaətinə görə bütün
Yer kürəsini əhatə etmiş və hər yerə sirayət edən, hər şeyi canına çəkən
inteqrasiya prosesləri sosial gerçəkliyi dəyişən və cəmiyyəti
başqa şəklə salan, kütləvi istehlak mədəniyyətini transformasiya edən
yeni ünsiyyət və davranış formalarını, stereotipləri insanların
şüuruna gizli şəkildə yeridir.
Hal-hazırda ölkəmizdə bu sahədə uğurlu
siyasət aparılmaqdadır. Ölkə başçımız tərəfindən bu yöndə aparılan siyasət
daim vurğulanmışdır. Multikulturalizm
dövlət səviyyəsində aparılan bir siyasətdir. Cənab Prezident İlham Əliyev Bakı
Beynəlxalq Humanitar Formunda çıxış edərkən belə bir fikir səsləndirmişdir:” Azərbaycan xalqı daim ən
yüksək dini, mənəvi dəyərlərin daşıyıcısı olub və yanaşı yaşadığı xalqların mənəvi-mədəni
dəyərlərinin yüksək səviyyədə formalaşmasına və inkişafına mühüm töhfələr
verib. 70 ilə yaxın bir müddətdə ateizmin təbliğ edildiyi və hökm sürdüyü SSRİ
mühitində yaşamasına baxmayaraq, xalqımız daim mənəvi - dini dəyərlərə, sərvətlərə
əsaslanan humanist meyilləri yaşadıb. Bunun da nəticəsində bu gün Azərbaycan
xalqı yüksək dövlət dəstəyi və qayğısının fonunda ən yüksək mənəvi-əxlaqi
davranış nümunələrini özündə təcəssüm etdirməkdə və örnək təşkil etməkdədir. Azərbaycan
Respublikası müstəqillik əldə etdikdən sonra İslam ənənələrinə əsaslanan müqəddəs
bayramların qeyd olunmasının bərpa edilməsi, hər bir vətəndaşa etiqad
azadlığından yararlanmağa maksimum şəraitin yaradılması, eləcə də, müxtəlif millətlərin
və dinlərin nümayəndələrinə istənilən şərait və şərtlərdə yüksək səviyyəli diqqət
və qayğının göstərilməsi ölkəmizdəki mövcud humanitar dəyərlərin, eyni zamanda,
münasibət və meyillərin inkişafına yüksək stimul verib”
Azərbaycan coğrafiyasında, min illlər boyu fərqli
dinlərə, dillərə, irqlərə və mədəniyyətlərə mənsub fərdlər və cəmiyyətlər sülh
və tolerantlıq mühitində bir arada yaşamışlar. Müsəlman və qərb ölkələri
a
|