Niyazi Mehdi - Gənc yazarlara məsləhət
07.11.14

Avanqard.net Niyazi Mehdinin "Gənc yazarlara məsləhət" məqaləsini təqdim edir.

"METRƏ" VƏ SƏNƏT
 
Ötən söhbəti ananda


Demək belə! Biz dünyaya gələndə ora mücrüdə düşüb mücrüdə də qalırıq. Bu mücrülər sanki səbətdir, bizi dünya alanına, meydanına endirirlər. Bizim qafamız, dinimiz, ulusal mentalitetimiz hərəsi bir mücrüdür, barama kimi bizi qapadıb. Ancaq baramadan fərqli olaraq o, nöqtədən partlayıb saçan Kosmos kimi genişlənir. Di gəl, nə qədər genişlənsə də bütün dünyanı tutammır. Ayrı-ayrı mücürülərin ayrı-ayrı genişliyi var, səyyahın mücrüsü Bakıdan çıxmamış adama baxanda daha genişdir. İnternet, kabel TV-lər çağdaş azərinin (bəlkə, “çağdaş Oğuzun” deyək?!) dünyasını 80-ci illərin hətta avropalısının “mücrüsündən” daha geniş edib. Ancaq yenə də biz həmişə özümüzdə darısqallığı duyuruq. Ona görə Salam Sarvan deyir:

“Boğulmaq da olmur, dayazdı dünya…”

Bəlkə, səs və musiqi havalarının insana güclü etgisi ondandır ki, “havalanır Xanın səsi” prinsipində bizi darısqallıqdan genişlik aldanışına, illüziyasına çıxarır?!

Bizim mücrülərdən bir-birinə birbaşalıq yoxdur. Arada körpülər var, körpü isə nə qədər yaxşı olur-olsun, aramızdakı uzaqlığın üzərindən uzana bilər. İki nəsnə arasında ara, aralıq yoxdursa, körpü də yoxdur.

Sənət mücrülər arasındakı körpülərdən ən “dadlısıdır”, çünki o biri mücrülərdən bilgi gətirəndə onlara yeməli-qoxulamalı tamlar verir. Beləcə, bu təamlardan bizim mücrümüz kökəlir, genişlənir, ancaq yenə gerçək dünyaya baxanda mücrü olaraq qalır, yəni zal olmur.

Yada salmaların və xəyalların hesabına genişlənən dünyamız

Sənət dünyamızı təkcə olanlardan alınma bilgilərlə böyütmür. Həm də ola bilənlərin uydurmaları ilə genişləndirir. Televizoru, telefonu, sualtı qayığı bizim dünyamıza, demək olar ki, ilk dəfə incəsənət gətirmişdi, elm isə onları görəndən sonra “yallah” deyib işə başlamışdı. Kommunizm utopiyası Ortaçağ insanlarının yaddaşından silinmişdi, necə deyərlər, onların dünyasındakı nəsnələr cərgəsindən düşüb itmişdi. Onu yenidən Nizami Gəncəvi, Tomaza Kampanello kimi düşünərlər bu cərgəyə qaytardı.

Kültürün də yaddaşı var, özü də o nə qədər huşludursa, o qədər (bəlkə, daha çox) huşsuzdur. Baxırsan, elm, incəsənət əziyyətlə işləyir, işləyir, ad verə-verə nəsnələr, olaylar cərgəsini uzadır. Əvəzində huşsuzluq da öz işindən qalmır. Bir də görürsən, cərgənin arxada qalmış kəsimindən nəsə pozuldu, ya da düşdü itdi: “Şeytan yoldan çıxarıb” deyirlər, ancaq bu sözlər tarix boyu o qədər adam üçün söylənib ki… çoxu da bizim dünyamızdakı cərgədən düşüb itib. Yaxşı ki 80-ci illərdə Mövlud Süleymanlının “Şeytan” nağıl-povestini oxuduq, şeytanın yoldan çıxardığı Fatmalar, Ağcalar yenidən bu cərgəyə “yazıldı”. Demə, “siz savaşa, mən tamaşa” sözlərini filankəslər birinci dəfə işlətməmişdi. Şeytan idi, Ağca ilə Bəkirin toyunda dava böyüyüb “birindən ikisinə, dostdan-dosta, qohumdan-qohuma, tayfadan-tayfaya” keçəndə demişdi. Demə, adamlar var ki, özünü “unutdu, deməli, unudulan şeytandı”.

 Qəlibləri dağıtmaqla dünyamızı genişləndirən sənət


Haçansa, kimlərsə öz dünyalarındakı nəsnələr, adamlar cərgəsini şahmat taxtasındakı kimi görmüşdü: qaralar bir yanda, ağlar o biri yanda. Hüseyn Cavid “İblisi” ilə vurdu dağıtdı bu fiqur düzümünü. Ağla qaranın sınırını iki fiqur bölüyünün arasından yox, hər “fiqurun” içindən keçirdi. Dedi, İblisin qarası öz ürəyinizi iki yerə ayırıb, buyurun, təmizləyin. Pis və yaxşı adamlar bölgüsü çox vaxt şərtidir, gərək düz adam olasan ki, öz içində şeytan ilə bildirilən pislikləri görüb, onlara qarşı durasan. Ancaq bu düz düşüncə bizim dünyamıza bəs eləmədi.

Cücələrin yaddaşı

İnsanda uşaqlıq təəssüratının izləri başqa canlılarınkından dayaz olmur. Bəlkə də, bizi oyuncaq teatrı ilə bağlayan duyğuların bəziləri elə bu izlərdən gəlir. Uşaqlıqdan alınan izlərin dərinliyindəndir ki, mauqliləri axıracan topluma uyğunlaşdırmaq olmur. Professor Lorens belə bir təcrübə aparmışdı: qaz balaları yumurtadan çıxanda yanlarında olmuşdu, ona görə də yadlarında “ilk hərəkət edən iri şey” kimi qalmışdı. O vaxtdan prof. Lorensi öz anaları sanıb, böyüyənəcən onun arxasına düşmüşdülər.

Uşaqlıqda bizim mənfi və müsbət duyğularımız eşitdiyimiz nağıllardakı, dastanlardakı personajlar arasında paylanıb bərk-bərk onlara bağlanır. İfritələrdən, pis sehrbazlardan uşaq duyğusu ilə qorxuruq, Məlik Məmmədləri isə sevirik. Sevgimiz elə aşıb-daşır ki, nağılı yenidən dəfələrlə eşitmək istəyirik, eyni nağıldan doymuruq.

Uşaqlığından çoxdan ayrılmış bizlərin dünyasında bu uşaqlıq duyğuları dünyamızdan pozulmuş, unudulmuş “nəsnələrdəndir”. Froyd bir az başqa cür deyərdi. Deyərdi ki, onlar bilincdən (şüurdan) pozulur, daha doğrusu, sıxışdırılıb bilincaltı psixi dünyaya salınır. Və orada onlar sərf olunmağa imkan tapmadıqları üçün enerjilərini itirmirlər. Tərsinə, yığıb artırırlar. İstedadlı yazarlar sonra həmin sıxışdırılanları sublimasiya yolu ilə dünyamıza qaytarırlar. Beləcə, Dostoyevski atasına nifrətini əsərlərinə sublimasiya etmişdi. Beləcə, o qədər adamın ateizmi Ataya qiyamın sublimasiyası olmuşdu ki!

Sonda belə bir düşüncə aydırım: sənətə cürbəcür yanaşmaq olar. Mənim gənc yazarlarla bağlı təklifim: əlimizə “metrəni” götürüb ölçək, kim nə qədər və hansı yöndə dünyamızı genişləndirib? /kult.az/

Yenililklər
06.01.25
Sevil İrevanlı - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsünün 100. Milletlerarası Kongresinden gözlemler, izlemler
11.12.24
İzzəddin Həsənoğlu və Mirzə Ələkbər Sabirin Türkiyədə nəşr olunmuş kitablarının təqdimatı olub
05.11.24
Azərbaycanlı alim Özbəkistanın Milli televiziya  kanalının məşhur “Shirchoy” verilişinin qonağı olub
29.10.24
Kinonun işğala dirənişi - İstanbulda müzakirə
19.10.24
Bədirxan Əhmədlinin “XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi” 3 cildlik kitabı çap olunub
15.10.24
Cəfər Cabbarlı Mükafatı təqdim olunub
15.10.24
Füzulinin həyat və yaradıcılığının tədrisinə dair yeni kitab nəşr olunub
11.10.24
Ədəbiyyat üzrə Nobel mükafatı laureatının adı açıqlanıb
10.10.24
XV Bakı Beynəlxalq Film Festivalının bağlanış mərasimi keçirildi
09.10.24
Mikayıl Azaflının “Haqq aşığı yaranıbdı qəm çəkə” kitabı işıq üzü görüb
09.10.24
Asif Rüstəmlinin “Cəmo bəy Cəbrayılbəyli: həyatı və bədii yaradıcılığı” kitabı işıq üzü görüb
09.10.24
Anar Məcidzadə - Nə yaltaqlıq elə, nə quyruq bula...
03.10.24
Azərbaycan dastanlarınıın folklor semantikası
27.09.24
“Əta Tərzibaşı Kərkükün milli tədqiqatçısı” adlı kitabın təqdimatı olub
27.09.24
Lütviyyə Əsgərzadənin “Şeyx Məhəmməd Rasizadə” kitabı işıq üzü görüb
27.09.24
“Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı” jurnalının növbəti sayı çap olunub
27.09.24
Vaqif Yusiflinin “Məmməd Araz dünyası” kitabı işıq üzü görüb
27.09.24
Azad Qaradərəli - Kədərli yazların doğurduğu sevinc
09.09.24
Azərbaycan yazıçısının kitabı Təbrizdə nəşr olunub
09.09.24
“Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev. Nəşr edilməmiş əlyazmaları”  kitabı nəşr edilib
09.09.24
Venesiya Film Festivalında “Qızıl Şir” mükafatının qalibi məlum olub
08.09.24
Venesiya Film Festivalında Azərbaycan filmləri nümayiş olunub
07.09.24
Şərqşünaslıq İnstitutunda “Əhməd Nədimin poetikası” kitabı çapdan çıxıb
27.08.24
Azad Qaradərəli - Alman şərqşünasın hekayələrim haqqında yazdıqları
09.08.24
Milli kino günündə “Tənha insanın monoloqu”
08.08.24
Turan Film Festivalı Laçın şəhərində keçiriləcək
02.08.24
Federiko Qarsia Lorka -  Bu çılpaq bədən at nalları dəyməyən...
12.07.24
Yelisaveta Baqryana - Ah, belə gecələr əzabdır dostum!
11.07.24
Azad Qaradərəlinin əsərlərinin beşinci cildi cap olunub
08.07.24
“Narqız” qısametrajlı animasiya filminin istehsalı davam edir
05.07.24
"Dünya ədəbiyyatı" jurnalının Çeçenistan sayı işıq üzü görüb
03.07.24
“Ulduz” jurnalı oxucuların görüşünə yeni təqdimatda gəlib
02.07.24
Frans Kafka - Hökm
25.06.24
Mədəniyyət Nazirliyi senzura ittihamlarına aydınlıq gətirib
25.06.24
Azərbaycan Kinematoqrafçılar İttifaqı Şirvanda kino günlərinə başlayır
22.06.24
Şahid ifadəsi - Zərdüşt Əlizadə yazır...
13.06.24
“Divanü lüğat-it-türk”ün II və III cildləri nəşr olunub
13.06.24
“Ulduz” jurnalının may nömrəsi çap olunub
13.06.24
Azərbaycanda aparıcı teatrların siyahısı təsdiqlənib, işçilərin maaşları artırılıb
05.06.24
Özbəkistanlı şairlərin şeirləri Azərbaycan dilinə tərcümə edilərək nəşr olunub
©2012 Avanqard.net Muəllif hüquqları qorunur. Məlumat internet səhifələrində istifadə edildikdə müvafiq keçidin qoyulması mütləqdir.