Göyərçin - İdraki vəcd nədir?
12.09.14
Şair – bəşəriyyətin güzgüsüdür və o, nə etdiyini,
nə hissetdiyini bəşəriyyətin şüuruna çatdırır.
A.
Şopenhauer
–
Xoşbəxtəm.
– Heç dərdin yoxmu?
– Dərdimvar, amma xoşbəxtəm.
– Əcaba, dərdi olan necə xoşbəxt ola bilər? Əlbəttə,
dərmanı olan dərd çox ağrıtmaz, deyirlər.
– Dərdimin
dərmanı yoxdur, xoşbəxtliyimin isə, əksinə, nəhayəti.
– Yəni?
– Dərdimin
məkanı bu fani dünya, xoşbəxtliyimin ki, əbədiyyətdir. Xoşbəxtliyimlə dərdim
ayrı-ayrı müstəvidə yerləşir, bir-birini görmürlər.
– Cisminlə
ruhun necə?
–
Cismimlə ruhum biri-birinə mane olur, amma xoşbəxtliyimə, əsla!
–
Anlamadım.
– Hə,
məsələ anlamaqdadır. Anlayanda soruşmağa lüzum qalmır. Anlamayanı isə anlatmağa
cəhd etməyin anlamı yox.
–
Anlamağın heçmi yolu yox?
–
Yolu çoxdur, amma anladılmaz. Yaşanar, fəth olunar.
– Bu
xoşbəxtliyin adı nədir?
–
Dünyanın kənarı ilə getmək, görünəni yalan, görünməyəni doğru hesab etmək.
Yaşaya-yaşaya ölmək, göz yaşları içində gülmək.
– Göz
yaşları içində gülməyi bacarırsan?
– Hə,
elə indi o barədə danışmaq istəyirəm.
Şairlər iki qrupa bölünürlər; yaşayırkən
bir dünyası və ikinci dünyası olanlar. Demək olar ki, bütün şairlərin
yaşadıqları ortaq bir dünya var. İkinci dünyası olmaq əlahiddə bir işdir, yəni
hələm-hələm yaşanmayan, başqa sözlə, hər insana nəsib olmayan. İkinci dünya deyəndə
mən cənnət-cəhənnəmi ilə məhşur olan dünyanı nəzərdə tutmuram. İkinci dünyası
olmaqsirri açılmayan sirrlərə vaqif olmaqməqamıdır. Dahi alman filosofu Artur
Şopenhauer bu məqamı iradənin tam inkarına yüksəlmə vəziyyəti adlandırır ki,
bunu da ayrı-ayrı kəslər “ekstaz”, “heyranlıq”, “nurlanma”, “tanrıya qovuşma” və
s. kimi sözlərlə ifadə eləyirlər.
Artur
Şopenhauer bu vəziyyəti subyekt və obyekt formalarına malik olmadığı üçün idrak
adlandırmağı yanlış, yalnız və yalnız hər kəsin ötürülə bilməyən şəxsi təcrübəsi
çərçivəsində əlçatan olduğunu qeyd eləyir:
“Bu elə bir məqam ki, xoşbəxtliyin son həddi,
kədərin nəhayəti,
Bu elə bir nöqtə ki, bu nöqtədən başlayıb
qəlbimin səyahəti.
İdrak üçün əl çatan, elm yolu deyil bu,
Nə mənə ötürülə, nə ötürə bilərəm”.
(Bakı-2012, Göyərçin, “Dünya iradə və təsəvvür kimi”, səh. 201)
Şəhid Murteza Mütəhərri irfanı iki cəhətdən–ictimai və mədəni baxımdan
səciyyələndirib əməli və nəzəri olmaqla iki hissəsindən bəhs eləyir. Əsərdə çox
xoşuma gələn bir cümlə var. Şəhid yazır: “
Ariflər və təsəvvüfçülər İslamda dini parçalanmanın məhsulu və heç bunun
iddiasında olmadıqlarına, qrup və məzhəblərin daxilində yayıldıqlarına
baxmayaraq, eyni zamanda, çox möhkəm və mütəşəkkil ictimai dəstə halındadırlar.
Fikir və düşüncələri, xüsusi davranış qaydaları, geyim və zahiri
görünüşlərindəki özünəməxsusluq, xanəgahlarda yaşamaları və s. xüsusiyyətlər
onları özəl dini-ictimai qrup kimifərqləndirmiş və hazırda da
fərqləndirməkdədir”.(www.nasimemotahar.com, Şəhid Morteza Mütəhərri, “İslami elmlərlə tanışlıq”, səh.73)
Əlbəttə, “ariflər və təsəvvüfçülər
İslamda dini parçalanmanın məhsulu və heç bunun iddiasında olmadıqları” fikri məni
ona görə qane edirki, ariflərə ictimai baxımdan verilən çox düzgün qiymətdir. Lakin
arifləri İslam mədəniyyətinin müfəssir, mühəddis, fəqih, mütəkəllim, filosof,
ədib, şair və s. təbəqələrindən fərləndirən əsas cəhət məhz irfana
yetişmələridir, amma bu irfana yetişmiş kəs bunların hər biri də ola bilər. Geyimin,
zahiri görünüşdəki fərqliliyin, xanəgahda yaşamanın heç biri irfana yetişmiş
kəs üçün göstərici sayıla bilməz. Çünki irfan sahibi bu məsələlər haqqında
düşünmür. Onları bu dünyanın insanlarından fərqləndirən cəhətləri qeyri-iradi zahiri
görünüş və davranışlarına təsir edə bilər. İndiyə qədər irfan haqqında oxuduğum
kitablarda rast gəldiyim mənzərə məslənin çöl tərəfdən izahıdır. Əlbbəttə, alimlərin
irfan haqqında irəli sürdükləri fikirlərlə ariflərin fikri arasındakı fərqazından
varlığın zahiri görünüşü ilə mahiyyəti arasındakı fərq qədərdir. Bu arif
kimsələr tək-təkdir, qrup halında ola bilməzlər. Onlar arasındakı məsafə,
bəzən, əsrlərlə ölçülür. Qrup halında yaşayanlar, yəqin ki, ariflik iddiasında
olan başqalarıdır. Mənim fikrimə görə, ariflərin əqidəsi, dini ola bilər,
məzhəbi, qrupu yox.
Ustad
onu da qeyd eləyir ki, əməli irfan “seyri-suluk” elmi adlandırılır. Onun fikrinə
görə bu “salik”, yəni haqq yolçusu həmin yolu
əvvəlcədən keçmiş, onun qayda-qanunlarından xəbərdar olan kamil və yetkin bir
şəxsin nəzarəti və rəhbərliyi altında keçməlidir. Yəni müvafiq kamil insan
bələdçilik etməzsə, düzgün yoldan azmaq təhlükəsi yarana bilər.
Düşünürəm, mövzu haqq yoludursa, bu yol bələdçili,
bələdçisiz heç kimi özündən yayındırmaz. Həm də bu bələdçi alimin, filosofun
müvafiq kitabı da ola bilər. Bu məqamda Mütəhərrinin narahatlığına nə səbəb olduğunu
yaxşı anlayıram. O, çox güman ki, Mənsur Həllac məqamının müqəddəsliyini etiraf
etməkdən çəkinir. Çünki ariflik haqqında agah, bilgili, ayıq ifadələri də işlənir
ki, Qurani–Kərimdə keçərli sayılmaz. (İstanbul-1985, Dr. Mustafa Kara,
“Tasavvuf ve tarikatlar tarihi”, səh. 43)
Yenə də Mütəhərridən oxuyuruq: “Əxlaq
elminə bənzəyən və onun kimi insan təbiətini yaxşılığa doğru dəyişdirməyə
çalışan əməli irfandan fərqli olaraq, nəzəri irfan fəlsəfəyə yaxındır və
varlığı izah etməyə çalışır. Əməli irfan əxlaqla fərqli cəhətlərə malik olduğu
kimi, nəzəri irfan da bəzi məsələlərdə fəlsəfədən fərqlənir. ”.(www.nasimemotahar.com,
Şəhid Morteza Mütəhərri, “İslami
elmlərlə tanışlıq”, səh.80)
Məmmədhüseyn
Şəhriyarın video vasitəsi ilə yayımlanan bir söhbətinə qulaq asmışdım. Təxmini
mövzusu yadımda qalıb. Şeirlər və şairlər haqqında danışırdı. Nə vaxt üçünsə deyirdi
ki, dinlədiyim əksər şeirlər, baxmayaraq ki, o şeirlərin də müəlifləri şairlərdir,
mənim ruhumu qidalandıra bilmirdi. Çünki o şeirlərin müəllifləri hünər şairi
idilər. Mən isə uşaqlığımdam Hafizi, Sədini oxuyub irfana yetişmişdim. Şəhriyar
məhz “mən irfana yetişmişdim” söyləsə də,
ilk dəfə eşitdiyimdə bu fikrin mənasını başa düşməmişdim.Cümlədən belə anlaşıla
bilər ki, Hafizi, Sədini oxuyan hər kəs irfana yetişə bilər. Lakin bu belə
deyildir. İrfana yetişmək oxunulmuşların məcmusu deyil. İrfan şairi olmaq
irfani biliklərə yiyələnmək deyil. Məhz yetişməkdir, o məqama çatmaq, onu yaşamaqdır.
Bunu hər kəs özü hiss edir. İrfana yetişmiş şairi irfana yetişmiş digər şair şeirlərindən
tanıyır:
“ Mən elə bir noqtəyə yetmişəm ki, Anselim,
Şəxsi təcrübəm üçün əlçatandır bu nöqtə.
Ötürülə bilməyən məqamdır, qadan alım,
Böyük həqiqət ikən bənzəmir həqiqətə”.
(Bakı-2012,
Göyərçin, “Dünya iradə və təsəvvür kimi”, səh. 147)
Bu məqama
yetişə bilməyənlər özləri ilə o insanlar arsındakı fərqi, ya görməyəcək, ya da onların istifadə etdikləri
biliklərə müraciət etməklə özlərini irfan sahibi hesab edəcəklər. İrfan sahibləri
ariflər, ariflər nəhayətəyetişmiş kimsələrdir.
Rəvayətə görə, bir gün Mənsur Həllac Bağdad
bazarlarından birində ucadan deyirmiş: “Ey insanlar, məni Allahın əlindən alın!
O, məni məndən alıb geri vermir. Bu yaxınlığın ağırlığına dözə bilmirəm,
uzaqlaşmaqdan da qorxuram ki, itib məhrum olaram. Bu yaxınlıqdan sonra itənlərin,
bu vüsaldan sonra ayrılanların, vay halına!”(Бакы-2006, “Mənsur Həllacın sirli
dünyası”,səh. 35) Mənsur Həllacın söylədiyi bu cümlələr aşağıdakı misralarda öz
əksini belə tapıb:
“Bu elə bir zirvə ki, yetişdin, enişi yox,
Səninkidir əbədi.
Qovuşdun, dönüşü yox,
Əbədidir məbədi”. (Bakı-2012, Göyərçin,
“Dünya iradə və təsəvvür kimi”, səh. 201)
Təsadüfi deyil ki, Mənsur Həllac vəcd
halında söylədiklərini kimsənin bilməsini istəmir və bu anlarda onu təsadüfən görənlərə
deyirdi: “Mənim sözlərimdən anladıqlarını götür, inkar etdiklərini üzümə vur,
onlara aludə olub yolunu azma”.(Бакы-2006, “Mənsur Həllacın sirli dünyası”, səh.
35) Niyə? Bəziləri, əlbəttə, daha çox kəlamçılarbu sözlərdən onun əleyhinə istifadə
edəcək, sabit bir fikrə malik olmadığından söhbət açacaqlar. Mənsur Allaha
xitabən deyirdi: “Sən onlardan gizlətdiyini məndən də gizlətsəydin, mübtəla
olduğum bu əzabı çəkməzdim”. (Bakı-2006, “Mənsur Həllacın sirli dünyası”, səh.
7) Həllacın ikinci dünyasının olması, başqa sözlə, başladığı yolun sonuna yetməsi
bu cümləsindən anlaşılır. O, “onlara aludə olub yolunu azma” deyəndə özünün məqamına
yetişə bilməyənlərin sözlərinin təsiri ilə imanını itirəcəyindən çəkinirdi.
Çünki, özü demişkən, bu qapının sirri hamıya agah ola bilməzdi. Çobanın “ağ
qoyun, qara qoyun” məsələsinə bənzəyəcəkdi: “Qədim rəvayətə görə imamlardan
biri “ağ qoyun, qara qoyun”– deyə əyilib qalxan bir çobana rast gəlir.
Yaxınlaşıb nə etdiyini soruşur. Çoban namaz qıldığını söyləyir. İmam namazın
belə qılınmadığını çobana başa salır və namazın sözlərini ona öyrədir. Bir müddətdən
sonra təzədən çobanla rastlaşan imam görür ki, o, namaz vaxtı özünün öyrətdiyi sözlərin bəzilərini
təhrif edir, bəzilərini isə tələffüz etməkdə çətinlik çəkir. İmam əlacsız qalıb
çobana deyir: – Namazını necə bilirdin, elə də qıl”.
Fikrimi
aydınlaşdırmaq üçün məlum bir münasibətdən söz açmaq istəyirəm. Bəzi ateist
ruhlu şair və yazıçılar dinsizliklərini qabarıq şəkildə öz yazılarında bəyan
etməkdən çəkinmirlər. Bu, məhşurlaşmağın ən primitiv yoludur. Çünki az-çox əqidəsi
olan insanlara diqtə üsulu ilə təsir etmək çətindir. Həm də şair və yazıçının qələmi,
kağızı var. Kütlənin mənəvi dünyası dindir. İnsanlarda dinlərinə şübhə yaratmaq
mənəvi dünyasını dağıtmaq deməkdir. Tutalım, dağıtdıq. Əvəzində onlara ibadət
etməyə nə verəcəyik?Şeir, yoxsa hekayə?
Mənsur
Həllac yetişdiyi məqamı başqalarına izah edə bilməzdi.
İbrahim
ibn Fatikdən nəql edirlər ki, bir dəfə Mənsur Həllac ona deyir:
– Bəzi insanlar mənim kafir olduğuma
şahidlik edir, bəziləri isə vəli olduğumu söyləyirlər. Amma birincilər mənim
üçün ikincilərdən daha sevimlidirlər.
– Ya şeyx, niyə belə?–deyə İbrahim
soruşur.
– Çünki məni vəli bilənlər hiss etdikləri xoş
münasibəti, kafir adlandıranlar isə dinlərinə
təəssüblərini büruzə verirlər. Bu mənada ikincilər Allah üçün daha
sevimlidirlər.(Бакы-2006, “Mənsur Həllacın sirli dünyası”, səh. 31)
“Arifin əlaməti dünya və axirətdən azad
olmaqdır” (Бакы-2006, “Mənsur Həllacın sirli dünyası”, səh. 69) – deyən Mənsur Həllacmüsəlmanlardan
öz dinlərini qorumağıtələb edirdi. Bir dəfə şeyxdən soruşurlar:
– Allaha gedən yol necədir?
– Yol ikisinin arasındadır. Heç kim
Allahla bir deyil.
Ondan bu sözlərin daha müfəssəl izahı soruşulduqda
isə :“Bizim işarətlər üzərində dayanmayana bizim izahatlar yol göstərməz” – deyə
izahat verməkdən çəkinərmiş. (Бакы-2006, “Mənsur Həllacın sirli dünyası”, səh.
56)Bu izahsız izah üçün yenə də aşağıdakı misralara müraciət etməyim yerinə düşər:
“Bir dünya ki, izahsız sözlər yaratmalıyam
təsvir eləmək üçün,
Sözlər yaratsam belə təsviri qeyri-mümkün”. (Bakı-2012,
Göyərçin, “Dünya iradə və təsəvvür kimi”, səh. 201)
Mənsur Həllac xoşbəxt deyildimi? Əlbəttə
ki, xoşbəxt idi. Onun vəcd halında özündən getməyi bəs nəyin əlaməti idi? Bəs
onda niyə rahatlığını ölməkdə görürdü?
Mənə görə, ölümdə ən qorxulu cəhət
ölümanından dəfn olunana qədərdir. Çünki insan həm var və həm də yoxdur. Cəsədi
cism kimi ortalıqdadır, amma o, öz cəsədinin sahibi deyil. Ağrılı məqamdır.
Eytiyaclarını
öldürüb Allaha yaxınlaşan kəs, təbii ki, əzab çəkir. Bu əzab bir az ona oxşayır
ki, zirvəyə çatmağa bir addım qalmış səyyahın ayağı qayanın çatlamış hissəsinə pərçim
olur. Səyyah ayağını qayaların arasından dartıb çıxara bilmədiyi təqdirdə onun
kəsilməsinə razılıq verməlidir. Çünki geri qayıtmaq da, zirvəni fəth etmək kimi
ayağını azad etmədən mümkün deyil. Məhz Mənsur Həllac bu mənada rahatlığını
cismindən azad olmaqda görürdü. Səyyah ayağını itirəndən sonra geridönər, zirvədə
qalar, bilmirəm, lakin Mənsur Həllac yolunun dönüşü yoxdur.
Digər bir rəvayətə görə Əbu Avanə əl-Vasiti
İbn Süreycdən soruşur:
– Həllac haqqında nə deyə bilərsən?
İbn
Süreyc: “ Mən onu Quranın hafizi və bilicisi, fiqhdə mahir, hədis, xəbər və
sünnələri bilən, gündüzləri oruclu, gecələri oyaq, vaiz, ağlayan, anlamadığım və
küfrünə hökm verə bilmədiyim kəlmələrlə danışan biri kimi tanıyıram”– deyə
cavab verir.(Бакы-2006, “Mənsur Həllacın sirli dünyası”, səh. 67)
Quranın
İsra surəsinin 44-cü ayəsində Allah buyurur: “Yeddi göy, Yer və onlarda
olanlar (bütün məxluqat) Allahı təqdis edir. Elə bir şey yoxdur ki, Allaha tərif
deyib Ona şükr etməsin, lakin siz onların (dillərini bilmədiyiniz üçün) təqdisini
anlamazsınız. (Allah) həqiqətən, həlimdir, bağışlayandır!”
Bu ayədən
başa düşmək olur ki, Mənsur Həllacı “ənəlhəqq” sözünə görə edam edə bilməzdilər.İbn
Süreycin təbirincə desək, onu məhz “küfrünə hökm verə bilmədiyim kəlmələrlə
danışan biri” kimi başa düşmədiklərindən öldürdülər. Bədxahlar Günəşi qəfəsə salıb
öz odunda əritdilər.
Bəs Mənsur Həllac niyə özünün öldürülməsini
istəyirdi? Əslində, əlbəttə, istəmirdi. Sadəcə
öldürüləcəyini hiss edirdi. Özünün öldürülməsini istəməsi isə, bir tərəfdən
ölümü təbii qarşıladığı, digər tərəfdən özünün“anlamayan və küfrünə hökm verə
bilməyənlərin”imanlarına şübhə salmamaq niyyətindən irəli gəlirdi.
A. Şopenhauer
“Dünya iradə və təssəvvür kimi” əsərində bu vəziyyəti belə izah edir:”... əgər biz öz nəzərimizi öz şəxsi ehtiyacımızdan və asılılığımızdan o
kəslərə yönəltsək ki, onlar dünyanı dəf etmişlər, onlarda iradə, tam özünüdərkə
nail olaraq, özünü yenidən bütün hər bir şeydə tapmışdır və sonra azad bir surətdə
özü özünü rədd etmişdir, onlar yalnız o anı gözləyirlər ki, onun sonuncu
qığılcımı və bununla birgə onun canlandırdığı bədən də bir zaman yox olacaqdır...”(Read24.ru, Артур Шопергауер, «Мир как воля и представление», ст. 405)
Şopenhauerin fəlsəfəsində
dünyanın mahiyyəti iradə kimi dərk olunur. İradə kor coşqudur. O, həmişə istəyir.
Filosofa görə, müəyyən mənadademək olar ki,
iradəbədənin təcrübədən kənar–a priori
dərk olunması, bədən isə iradənin təcrübə vasitəsi ilə əldə olunan– a posteriori idrakıdır:
“İnsan özünü dərkin ən yüksək
pilləsində özüdür təbiətin,
Təbiət isə yalnız həyat
iradəsidir–
Obyektivləşdirilmiş.
Ölüm təbiətin ölməzlik səhnəsiymiş,
Təbiət özümüzük”.
(Bakı-2012, Göyərçin,
“Dünya iradə və təsəvvür kimi”, səh. 100)
Şopenhauerin
qeyd etdiyi iradənin tam inkarına yüksəlmə vəziyyəti, Mənsur Həllacın tanrıya qovuşması,
M. Şəhriyarın irfanə yetişməsi eyni məqamın müxtəlif versiyalarıdır.
Mən indi fikrimi öz şəxsi təcrübəmdən
anladıqlarım və A. Şopenhauerdən öyrəndiklərim əsasında bir az genişləndirmək istəyirəm.
Versiyanın necə olmasından asılı olmayaraq bu məqam düşünmək yolu ilə fəth
olunur. İnsanın heyvandan üstünlüyü məhz düşünmə qabiliyyətinə malik olmasıdır.
Çünki ağıl hər ikisində var.
Platon “həmişə yaranan və məhv olanı”
varolmayan kimi, əksinə, həmişə var olanı “yaranmayan, meydana çıxmayan” kimi dəyərləndirirdi.
(Read24.ru, Артур Шопергауер, «Мир как воля
и представление», ст. 179) Buna nəsli misal göstərirlər ki, o, heç vaxt
görünmür, amma əbədi davam eləyir. Gerçək dünyanın fərdləri isə doğulub-ölürlər,
yəni daimi deyillər. İnsanı heyvandan fərqləndirən ağıl, yəni fərdə düşünmək
imkanı verən idrak insana gerçək dünya ilə təcrübi və yaxud intuitiv yolla
tanış olmaq imkanı verir. Bu idrakın köməyi ilə insan gerçək aləmdə baş verən hadisələri,
əlaqələri, xassələri, xüsusuyyətləri və s. və i. mümkün olduğu qədər öyrənir. Lakin
gerçək dünyanı dərk eləyən idrak adi gözlə görünməyən dünyanı dərk etməkdə
acizdir. Bu yerdə daha fərdin idrakı işə yaramır.
Məsələn, qarşımızda dayanan ağacı
görüntüsü imkan verdiyi qədər dərk edirik. Ağacı ideyasına qədər dərk etmək isə
fərd olmaqdan üstün bir hissdir.Platon bunu fəlsəfi hiss adlandırırdı. Ağaclar
böyüyür, bar verir, quruyur, kəsilir, təzədən bitirlər. Lakin ağac ideyası bu
sadalananların hökmü altında olmur. Elə buna görə də, çoxluq, dəyişkənlik
ideyaya xas deyil. Eyni zamanda ağac ideyasının ifadə olunduğu minlərlə ağac
növü var ki, meydana çıxırlar, yox olurlar. Ideya isə dəyişməz qalır. Onun üçün
əsas qanunu heç bir əhəmiyyətə malik deyil. Bu qanun o formadır ki, onu fərdin
hər hansı idrakı qəbul edir. İdeyalar özlüyündə fərdin idrak sferasına daxil
deyillər. A. Şopenhauerin fikrinə görə, əgər ideyalar idrak üçün obyekt
olmalıdırsa, onda bu yalnız dərk edən obyektdə fərdiliyin aradan qaldırılması
zamanı mümkündür. İdeyanı dərk eləyən insan artıq fərd yox, ya dahidir, ya da
dahilik həddinə qədər ilhamlanıb.
Dərk edən fərd özlüyündə və onun dərk etdiyi hədəf haradasa, haçansa səbəblər və təsirlər zəncirinin
həlqələri kimi mövcuddur. Xalis zəka və onun məhsulu olan ideya əsas qanununun
bütün formalarından azaddır; zaman, yer, dərk edən fərd və dərk olunan varlıq
onlar üçün məna kəsb etmir. Yalnız o zaman
ki dərk edən fərd, yuxarıda təsvir olunduğu kimi, idrakın xalis subyektinə qədər
yüksəlir və bununla da, nəzərdən keçirilən obyekti ideyaya qədər yüksəldir,
yalnız o zaman təsəvvür kimi dünya özünün bütün xalisliyində çıxış edir və
iradənin tam təcəssümü baş verir. Yalnız ideya iradənin müvafiq gerçəkliyidir.
Ideya, yəni iradənin müvafiq gerçəkliyi–təsəvvür
kimi qarşılıqlı tamamlanmanın və nüfuz etmənin təsiri ilə yaranır. Bu səbəbdən
də ideya dərk olunanda onun daxilində dərk edəni dərk olunandan fərqləndirmək
mümkün olmur:
“O zaman ki zahiri səbəb və ya daxili əhval-ruhiyyə
bizi sonsuz axınından çıxarır arzuların,
Ayırır idrakı iradəyə qul olmaqdan,
Arzuların səbəbinə yönəlmir daha fikir.
İradəyə nisbətsiz qavrayıb obyektləri
Subyektivlik olmadan, qərəzsiz seyr eləyir.
Onlarda qərq oluruq, səbəb deyil
təsəvvür olduqları üçün biz”. (Bakı-2012, Göyərçin,
“Dünya iradə və təsəvvür kimi”, səh. 109)
Ruhu sayəsində yüksələn insan adi gözlə
görünən müşahidə üsulunu kənara qoyanda artıq
onun fikrini harada,
nə zaman, niyə və nədən ötrü kimi suallar narahat etməyəcək. O, yalnız gördüyü üzvü və yaxud qeyri-üzvü
varlığın nə olduğu haqqında düşünəcək. Şüurumuzu qarşımızda, nə olur-olsun, landşaft,
ağac, qaya, qurğu və s. öz sakit görüntüsü ilə doldurur. Seyr zamanı
qarşımızdakı bu cism və ya varlıqda itib-batmış oluruq, yəni öz fərdiliyimizi,
öz iradəmizi itiririk və yalnız xalis subyekt olaraq qalırıq. Bizə elə gəlir
ki, yalnız predmet mövcuddur və heç kəs yoxdur ki, onu qavrasın; seyr edəni
seyrdən ayıra bimirik. Dərk edilən artıq özlüyündə ayrı heç nə deyil, ideyadır,
əbədi formadır, iradənin verilmiş pillədə gerçəkliyidir.
Dahi Azərbaycan şairi M.
Füzuli seyrçinin seyrdə yox olmasını öz təbirincə necə də qısa, aydın, rəvan qələmə
almışdır:
“Heyrət
ey büt, surətin gördükdə lal eylər məni,
Surəti-halım görən surət xəyal eylər məni”.
(Bakı-2005, M. Füzuli, Əsərləri, səh. 300)
Etiraf eləyim ki, mən A. Şopenhauerin dünya şöhrətli
“Dünya iradə və təsəvvür kimi” əsərini oxuyandan sonra dərk elədim ki, M.
Füzuliyə məxsus bu iki misrada necə böyük hikmət gizlənirmiş.
A. Şopenhauer deyir:“Ayrıca şeylərin adi idrakından ideyanın idrakına
yönələn keçidin yalnız istisna olaraq mümkün olduğuna baxmayaraq,
deyildiyi kimi, o, o zaman qəfil baş
verir ki, idrak iradəyə xidmət etməkdən azad olur və bunun nəticəsində subyekt təkcə fərdi
olmaqdan qalır, indi artıq idrakın
xalis, iradəsiz subyektinə çevrilir”.(Read24.ru, Артур
Шопергауер, «Мир как воля и представление», ст. 187)
“O, o zaman qəfil baş
verir ki”:
Bilmirəm, nə vaxt bildim, bilmirəm, necə
oldu?
Ölsəm, narahat olma, ölümsüz tək ölürəm.
Öz dünyası olana ölüm neyləyə bilər?”.
(Bakı-2012, Göyərçin, “Dünya iradə və təsəvvür kimi”, səh. 202)
İradə,
bildiyimiz kimi, Şopenhauer fəlsəfəsində özlüyündə var olandır və filosof qeyd
edir ki, ideyaları dərk edən kəsi daha bu dünyanın hadisələri
maraqlandlrmayacaq:
“O insan ki iradəni ideyadan, ideyanı təzahürdən
ayırır,
Gərəkli olmayacaq heç zaman onun üçün dünya
hadisələri.
Ancaq o əndazə, o səviyyədə qiymətli olacaq
ki,
Əhəmiyyət Hərflərdir bu ölçüdə.
Yanaşı düzdükdə bu hərfləri
İNSAN ideyası oxuna bilir”.
(Bakı-2012, Göyərçin,
“Dünya iradə və təsəvvür kimi”, səh. 216)
M. Həllac yolu arzuların buxovlanmasından başlayır.A. Şopenhauer
fərdiliyin yox olma pillələrini qalxmağın sirrini öyrədir. M. Şəhriyar Hafiz və
Sədi əsərlərinin ideyasını mənimsəyir. Nəticə isə birdir. Hər üç yol ideyanın
dərkinə aparır və ideya dərk olunur.
M. Həllac zirvəsinə yüksəlməyən, M. Şəhriyarın şeirlərindəki bəşəriliyi
anlamayan, A. Şopenhauer fəlsəfəsində, özünün dediyi kimi, iradəni ideyadan,
ideyanı təzahürdən ayırmayan hər kəs üçün ariflik məqamı dərk olunmamış
qalacaq. Lakin bu o demək deyildir ki, hər qarşısına arif olmaq məqsədi qoyan
kəs bu zirvəni fəth edəcək, xeyr. A. Şopenhauerə görə ariflər seçilmiş
kimsələrdir:
Müdrik alman xalqının sadə oğlu mən –
Artur Şopenhauer: – Bütün ciddiliyimlə
Zəhmətimin əsası saydığım bu kitabı:
“Dünya iradə və təsəvvür kimi”
Dünyaya yollayıram.
Ümid edirəm kitab tez, ya gec o kəslərin
Əlinə düşəcək ki,
Yalnızvə əvvəlcədən təyin edilib
onlar. (Bakı-2012, Göyərçin, “Dünya iradə və təsəvvür kimi”, səh. 239)
İnsan nə qədər çox ideyalar dünyasında
yaşayırsa, o qədər çox gerçək dünyadan uzaqlaşmış olur. Bu, o demək deyildir
ki, ideyanı dərk eləyən insan həmişə müqəddəslik, ülvilik vəziyyətində qalır,
yox. Doğrudur, fəth olunan bu zirvə əbədidir, tərk olunmur. Lakin insan vücudu
ilə bu dünyaya bağlıdır və istəklərdən sona qədər imtina sağolduğu müddətdə
mümkün deyildir. Dünya ilə bağlılıq anlarında o, yenə də fərddir. Bəlkə də,
insanı, ideyanı dərk etdiyi üçün, xoşbəxt edən ən müqəddəs hiss, fərdilik
anlarında onu bədbəxt eləyən həmin hissdir. Yolun necə və hansı olmağından
asılı olmayaraq zirvə də həmindir, məqam da. Çünki bu zirvəni fəth edən hər kəs
eyni dünyanı bölüşür.
A. Şopenhauerin nəzəriyyəsini öz həyati təcrübəmdəyaşayan
biri kimi başa düşdüm ki, o, “varlığın ən böyük problemini həll etmişəm”
deyəndə nə qədər haqlı imiş.
İnsan bu dünyanın faniliyini, ondan asanlıqla inkar edəcək səviyyədə
anlayırsa, deməli o, ideyanı artıq dərk etmişdir. Dünyanı fəth eləyən sərkərdə
fateh sayıla bilər, amma məhz bu dünyanı fəth etdiyi üçün fərddir. Dahilər
ideyalar dünyasının fatehləridir.
Yaradıcı, ya qeyri-yaradıcı insanı
musiqi məst eləyə bilər. Təsadüfi deyil ki, nəzm əsərləri zamanı müxtəlif
obrazlar yaratmaqda musiqinin rolu müqayisə olunmazdır. Amma, məhz mənim
fikrimə görə, ideyanı dərk etmək vəcdini
yaşayan kəsinmusiqidən məst olma imkanı korşalır.
Şopenhauer yazır: “Musiqi –
dünyanın özü kimi, ideyalar kimi bütün iradənin bilavasitə təcəssümü və izidir,
ideyaların çoxsaylı təzahürü isə ayrıca şeylərin dünyasını təşkil edir. Deməli
musiqi, başqa sənətlərin əksinə olaraq, ideyaların izi deyildir, iradənin
özünün izidir ki, onun da obyektliyi ideyalardır; elə buna görə də, musiqinin təsiri
başqa sənətlərin təsirindən daha qüdrətli və daha dərindir: axı sonuncular
yalnız kölgə barəsində oisəvarlıq barəsində danışır”(Read24.ru, Артур
Шопергауер, «Мир как воля и представление», ст.
263)
Filosof demək istəyir ki,
ideyalarda və musiqidə, amma hər birində tamamilə müxtəlif tərzdə, eyni iradə
obyektivləşdiyi üçün musiqi ilə təzahürünü gerçək dünya ilə ideyalara bənzətmək
mümkündür.
Mən filosofun bas və melodiyanı səslə ifadə edən aparıcı arasında
ideyanın bir-birini əvəz eləyən pillələrindən danışmaq istəmirəm. Bir tərəfdən
bu adı çəkilən kitabda yetərincə gözəl ifadə olunmuşdur, digər tərəfdən isə mənim
yuxarıda söylədiklərim və bundan sonra söyləmək istədiklərim həmin əsərin
ruhuma hopmuş izləridir. Yalnız onu qeyd etmək istəyirəm ki, musiqi özü iradə
və ideyanı dərk etmiş insanlarda “iradə, tam özünüdərkə nail olaraq, özünü
yenidən bütün hər bir şeydə tapmışdır və sonra azad bir surətdə özü-özünü rədd
etmiş” olduğu üçün ariflərdə zövq hissi oyatsa
da, dəyişkənliyə səbəb ola bilmir. Bu səbəbdən də musiqi ilə özünü müxtəlif obrazlara yükləyən yaradıcı insan ideyanın
dərkindən sonra eyni vasitədən yararlana bilmir.
Təsəvvüf fəlsəfəsində ideyaları ruhlar aləmi adlandırırlar. A.
Şopenhauerin təsəvvür dünyası təsəvvüfdə ruhlar aləmi, təzahür dünyası isə elə
gerçək dünyadır. Təsəvvüfdə də gerçək dünyaya gəlməklə varlıqların öz müstəqilliklərini
itirməklərindən söhbət açılır: “Bu varlıqlar arasında ən ucası insandır; Allah
ona imanla bərabər təfəkkür də vermişdir ki, o, öz mahiyyətini dərk edə bilsin,
kamilliyə can atsın. İnsan yalnız bu yolla vəhdət aləminə qayıda bilər”. (Bakı-2006, “Mənsur Həllacın
sirli dünyası”, səh. 7)
Cüneyd Bağdadi bu məqamı belə adlandırır: “Qulun sonu əvvəlinə dönər.
Olmamışdan qabaq olduğu kimi olar. (Bakı-2006, “Mənsur Həllacın sirli dünyası”, səh. 7)
İslam filosofları Mənsur
Həllac məqamını ağıldan üstün, təcrübə üstü bir zəkaya aid edirlər, A. Şopenhauer isə buna transendent immanentlik deyir.
“Beləliklə, iradənin yüksək pillədə təzahürü olan ideyanın açılması,
onun insan meylləri və əməlləri zəncirində təsviri, – poeziyanın böyük məramı
budur”.(Read24.ru, Артур Шопергауер,
«Мир как воля и представление», ст. 250)
Mən bu filosofu
oxuyandan sonra kobud bir müqayisə apardım – Şopenhauer fəlsəfəsindən öyrəndiklərim
və bütöv gerçək dünya! Birincini hafizəmdən silməsinlər deyə ölümə də hazır
idim vəgerçək dünyanın vədi heç nəyi dəyişə bilməzdi.
A. Şopenhauer özü bu barədə yazır: “Biz isə, əksinə
olaraq, açıq bir şəkildə etiraf və etiqad edirik ki, hələ də iradə ilə dolu
olan bütün kəslər üçün iradənin qəti olaraq ləğv edilməsindən sonra qalan hər
bir şey, əlbəttə ki, heç nədir. Həm də, əksinə, o kəsdə ki, iradə dönüb geriyə
qayıdır və özünü rədd etmişdir, onun üçün bizim bu qədər real olan dünyamız özünün
bütün günəşləri və kəhkəşanları ilə – heç
nədir.(Read24.ru, Артур
Шопергауер, «Мир как воля и представление», ст. 482)
Mənsur Həllac üçün, deyəsən,
rədd edilmiş iradəsi ilə tərk etdiyi dünyaya qayıtmaq çətin oldu.
Heçliyindəki varlığı ilə varlığındakı heçliyini doldura bilmədi. Özünün
ikinci dünyasını qorumaq üçün gerçək dünyadan köçmək istədi. Axı ölümyuxusu da fərdiliyi
unutdurur.
Məqalənin
sonunda onu da qeyd etmək istəyirəm ki, sənət əsərinin – şeirin, nəsrin, təsviri
əsərlərin böyüklüyü məhz ideyanın ötürülməsindədir. İdeyanı dərk etməyən şair,
nasir, kim olur-olsun, ancaq və ancaq dəyişən hadisələrdən bəhs edəcəklər.
Yaradılan sənət nümunəsi dəyişkənliyə məruz qaldığı üçün dövrü xarakter
daşıyacaq.
Həqiqi şairin şeirlərində bütün bəşəriyyətin ruhu–yaşamış, yaşayan,
yaşayacaq milyonlarla insanın eyni hissləri öz əksini tapmalıdır. Sadalanan bu
məziyyətlər lirikanın uzunömürlülük səbəbləridir.
Şopenhauer deyir: “Şair – bəşəriyyətin güzgüsüdür və o, nə etdiyini, nə
hiss etdiyini bəşəriyyətin şüuruna çatdırır”. (Read24.ru, Артур Шопергауер, «Мир как воля и представление»,
ст. 255)
– Transendent immanentlik var,
Yerüstü yüksəklik var – səmasız,
İdrakın səmimi vəcdi var.
O vaxt ki iradə özünün əksinə
çevrilir və
özünü tamamilə məhv edir ,
O, daha yoxdur. Ondan qalan VAR
OLMANIN şəklidir.
(Bakı-2012, Göyərçin, “Dünya iradə və təsəvvür kimi”, səh. 240)
|