Yazar Xanəmir Telmanoğlu ilə MÜSAHİBƏ
11.10.13
müsahibimiz şair xanəmir telmanoğludur. şair bu müsahibəsini də özünəməxsus tərzdə verdi. olduğu kimi təqdim edirik.
- xanəmir bəy, bu günlərdə “əli və nino” kitab mağazasının rəhbəri
nigar köçərli qeyd edib ki, yeni azərbaycan ədəbiyyatında yaxşı əsərlər
dərc olunmur, buna görə də alınmır. bu məsələyə münasibətiniz.
- bizim bədbəxt yazarlar olmağımız bəs deyil, üstəlik bu
bədbəxtçiliyimizlə bədirlənib, mənasızlıq şəklində tüstümüzdən belə
isinərək üstümüzə ayaq açanlar, yazarlarla mənzum şəklində, ya məzmunlu
mürdəşirlikləriylə məzlənənlər az deyil, heç çox da deyil. əgər hörmətli
nigar xanım ciddi əsərdən, yaxşı ədəbiyyatdan söhbət edəndirsə, mənə
deyə bilərmi ki, ədəbiyyatımızda “leyli və məcnun”, “əsli və kərəm” adlı
əsərlərdə qadın adları birinci gəldiyi halda, niyə öz bazarının
buzovluğuna adını qoyduğu “əli və nino”da kişi adı öndə gəlir? hansısa
kitabın yaxşı-pis olduğunu ayırd etməkdənsə, yaxşı olardı ki, nigar
xanım birincisi, gedib nemət bağdadlının min bir ehtişamla yazıb üzə
çıxardığı “koroğlunun bakı səfəri”ni oxuyardı. ikincisi, gedib mətbəxdə
yaxşı reseptlərlə, boynunda qızılı seplərlə donatılmış və sonra da
yorulduğundan buz dolabının dondurma yerinə qoyacağı o təamları
bişirərdi. üçüncüsü , gedib paltar ütüləyər, döşəməni hərdən zövq olsun
deyə döşdüyünün ətəyi ilə silər, pəncərə şüşələrinin kirdən şişmiş
çərçivələrinə əl gəzdirər, eyvandakı eyhamlı yazarlar kimi durmuş
çiçəklərə, güllərə, yaşıllara vaxtlı-vaxtında vaysınaraq qulluq
edib,onları suyla söylənə-söylənə doyuzdurub, yaxşı savab və yaraşıqlı
savad qazanardı. dördüncüsü, gecələr göy üzündə indi uzaqlarda qalmış
uşaqlıq illərində hey dedikcə sayrışan ulduzları udquna-udquna sayıb,
səhər açlana qədər o uzaq ulduzlardan ürəyinə ürkəkcə ədasıyla
ədəbi-bədii-publisist bir arzu, bir dilək, bir istək hasil edərdi. uzaq
başı nigar xanım, hansısa hasarın o tayında kitabın kəmiyyət və
keyfiyyəti, yaxşı və pis olması üzərindən üzülmədən, üstəlik, söz
dünyasının dərin dəryalarının ortasında üzgü bilmədən bazarlıq edincə,
gedib bişirəcəyi aşının sədr düyüsündəki artıq-əskikləri öysürə-öysürə
təmizlədiyində gözlərini yaşlarla gilizləyib kədərini başqa kəndlərdə,
uzaq-yaxın şəhərlərdə bir az baha satardı. kitab satırsan sat da,
kitabın məziyyəti sənlik deyil axı.
- intim hislərin və ateizmin ədəbiyyata kütləvi şəkildə soxulması nəyin nəticəsidir?
- sənin ifadənlə deyirəm ki, o ateizm və intim hisslər adlandırdığın
heç vaxt ədəbiyyatın kəndarına belə düşə bilmir. ancaq təsəvvür elədiyin
dərəcədə ədəbiyyata “ədəbli” saldırısı varsa, intim hislərin və
ateizmin, oxucu üçün deyil, sırf yazarların, yaradıcı insanların,
mühitin var olması üçün hardasa gərəkli tərəfləri olmamış deyil. belə
ki, bu tipli “sindromlar” əsl ədəbiyyatın ətrafında sipər rolunu
oynamış, gələn vəbanın, xətaların, qırğınların, qorxunc salqınların
həmişə adını çəkdiyin “əməlisaleh” ədəbiyyat min bir ədəblə-ərkanla
qımışaraq yumşaq-yumuşaq qarşısını almışdır. Hardasa onun qılafla çıxış
etməyi var. ədəbiyyatda bu türlü tör-töküntülər, həmişə kullanıma
çəkilmişlər, fəxarətlə cəlb edilmişlər. ciddi sənət nümunələriylə bir
yerdə, bütövlük çətiri altında bulunmayıb, sadəcə bir vasitə kimi,
tramplin kimi bu türlü ədəbiyyatı ayaqlarının altına qoyub lazım olana,
ehtiyac olan mühitə, mövzuya, estetik dünyagörüşlərinə varmışlar.
“məşədi ibad”dakı hambaldan məşədi divarın o tayını görmək üçün
ayaqaltı kimi istifadə edir. bax, sualının cavabının ən bariz
nümunəsidir o səhnə. reallıq divarın o üzündədir. hambalın heç vaxt o
üzdə nələrin olub-bitdiyindən xəbəri olmayacaq. ancaq məşədi ibadın
ürəyi pörşələnib duracaq. çünki bütün müsibətlər onun başında cərəyan
edir, bütün bu olub-bitənləri də yaxşı-yaxşı başına qapaz vuraraq görür.
azərbaycan yazarlarının əksəriyyəti məşədi ibadın günündədir. onlara
elə gəlir ki, qucağına özlərini atdıqları bu gərməşən geydirmə
mövzularla başına qatma salıb baş qatmaları o yazarları arzularına
(cavan qıza, gülsümə) qovuşduracaq. daha başa düşmürlər ki, onların əsl
mövzusu (sərvərlər gülsümlərlə artıq qol-boyun olublar) əldən çıxıb.
məşədi burda pud-pud pul tökür, vəsvəsəylə vəsait xərcləyir,
gördüklərindən dəmlənərək dəridən-qabıqdan çıxır, sərvər də güllü
gülüstanlıqda gülnazla çoxdan işrətin xüsusi şəkildə işarələnmiş ala
qapısından bir-birinə qapılaraq keçib gediblər. heç olmasa, divarın o
üzünü görmək üçün məşədinin ayaqları altına gəyirə-gəyirə kürəyini
vermiş o bir abbasılıq dünyagörüşü “dəngüş” olan hambal olmayın. bir
sözlə, ədəbiyyatla məzələnmək eşqinə düşənlərə deyirəm, siz hələ də
uyqudasınız, hamballığınızdan əl çəkin, yazdıqlarınız sizin hərcayi
həyatınızla çox pis məzənnəylə məzələnəcək. çünki, bilmək lazımdır ki,
yazı kultu tale ilə bağlı məsələdir. yazı birbaşa tale məfhumuyla
əlaqədardır. yol vurduğu və vardığı kimi, su vurduğu və vardığı kimi,
yazı da adamı vurur, adama varır, yaradıcılığa çıxır. bu sualınızı cavid
əfəndinin sinəbənd sözləriylə sonlayım:
“...yüz çevirmiş de tanrıdan insan,
küfrü hak, cehli marifet sanıyor....”
- kitablarınız satılırmı?
- açığını deyim ki, bu məsələ qədir-qiyməti və qədəriylə məni
düşündürmür. inanın, hələ bir dəfə də dəfinə olsa da, ziynət əşyaları
olsa da, hansısa kitabımın satılıb-satılmayacağının kəhanəti barədə
tarixin bərdəsində oturub bəhərli-bəhərli düşünməmişəm. (kitabımı süd
verən inək də zənn etməmişəm) bu tavrımın düzgün bir şey olmadığının,
yazar üçün nə anlam qazandığından da xarici və daxili dəhanlı adamı ar
edən xəbərim var. necə ki, gedib dağı doğru görərsən və geri dönərkən
özünlə dağın doğru-düzgünlüyündən aparmırsansa, eləcə də mənim üçün
bitib-tükənməz kəhkəşanlıq yansıdan kitablarım yaranar və ondan
çuval-çuval arpa aparası deyiləm, nəyin ki, aparası, heç kirpiyimi də
qırpası deyiləm oxucunun qan saçan oxu önündə. konkret olaraq,
kitablarım heç bir yerin yəhər-yüyəni deyil və mankenləşən qızların
bəhrəli-bəhərli, barlı bədənləri “ölçüdə” qalsın deyə salat kimi
yeyilmir, satılmır. bəzi kitablarımdan bir neçəsini dostlarım oxlanaraq
da oxumadan, yazdıqlarımı “dastan” bilib bəlkə hardasa xəta kimi
qoyublar. mən utanmadan deyə bilərəm ki, indiyə kimi kitab qazancının
kirini, kəfini, pasını yöndəmsizcə heç yeməmişəm. ikincisi, mən satış
üçün deyil, kitablarımı bu idbar, murdar, səviyyəsiz, alçaq, ikiüzlü,
imansız, qorxaq mühitdən və bu mərsiyəxor cəmiyyətin satqın
oxucularından, yaltaq oxucularından, hələ də papaq simvoluna namus
dolduran oxucularından qurtarmaq, qaçırmaq, çəkindirmək üçün yüyənimi
açaraq yazıram. mən heç vaxt razı ola bilmərəm ki, satışı riyakar rekor
vuran müəllifləri oxuyan tərbiyəsiz oxucular, mənim də kitablarıma öz
qan axıdan qoxularını, iy verən iyrəncliklərini bulaşdırsınlar. mən
istəmirəm ki, kitablarım “azərbaycan oxucusu”, yaxud oxucu məfhumuna
məhkum möhtəkirliyini səxavətlə sürdürsün.
azərbaycanda bizim yazarların oxu öz içinin dərinliyində süzən,
oynayan oxucusu yoxdur, bizim oxucuların yaraşıqlı, yaltaq, kor -
yapalaq yazarları şərin möhfümatına möhtəkirliyi sayəsində mövcuddur.
azərbaycan oxucusu son bir neçə ildə özü üçün külli miqdarda, bəli,
küllü və səs-küylü miqdarda axsaq yazar yetişdirib. azərbaycanda necə
ki, bəzi adamların, nazir və şəxslərin xüsusi müxbirləri var, eləcə də,
azərbaycan ədəbiyyatının ərazisində azərbaycan oxucusunun xüsusi
xristian xislətli milçək mirzələri, yazıqlığını yalquzaqlığa sırıyan
“yasin”siz yazarları var. oxucu killerliyi ilə hansı mövzunu onların
ötərgi və qarımış intusialarına ötürürsə, həmən kərpic kitablar
hazırdır. vay o gündən ki, killerləşmiş azərbaycanlı oxucunun sərsəm
sifarişi yazarların ovurtlaq ordusunun oğruları tərəfindən yerinə
yetirilməsin, o dəqiqə, kəbinli arvadı necə boşayırlarsa, eləcə yazarını
boşayar bu azərbaycanın azqın oxucusu.
digər yandan, çağdaş oxucu dünya texnologiyasının imkanlarından
istifadə edib müasir informasiyaları alaraq azərbaycan ədəbiyyatının
üzərinə ürəklə gəlir. oxucu güclü olduğundan o yazarları tapır və
yerindəcə yeyizdirib susdururlar. sanki deyirlər ki, “sus əəə, axı sən
kimsən? “ ancaq yazar güclü olsa, oxucunu əlindəki “pultla” idarə edər.
bədbəxtlik odur ki, azərbaycanda bu gün nə güclü oxucu, nə güclü yazar
var.əvəzində isə kirayəli oxucu, kirayəli yazar tirinə təpik atır. mən,
təbii ki, bir neçə yazarımızı bu simsiyah siyahıdan sarsılmadan
məharətlə silərdim.
- bəs o güclü yazarlar içərisində özünüzü görə bilirsiniz?
- özümü özləyib ölməsəydim, mənə ötürüləni görməsəydim, yuxarıdakı
yıxılan fikri fələk də işlətməz, bəlkə mən də faşist fələkdən karlı kam
alıb işlədə bilməzdim. ancaq oxucunun ox atanlar cəbhəsində duranlara
m.arabinin bir ara vuran deyimiylə üsyan etmək istəyirəm: “bizim
məqamımızı bilməyən bizi oxumasın”.
- ümumiyyətlə, kitab hansı mərhələlərdən keçdikdən sonra satışa çıxmalıdı?
desəm ki, kitab çörək kimidir-məhbəsdə tutduğum müdrüklüyüm tutar.
Sonra da qudurub size tutar. biz and içəndə çörəyə and içdiyimiz kimi
kitaba da and içirik. kitab haqqı-deyirik (təbii ki, kökü löhfi-məhfuza
dayayn kitab və bu kitaba söykənən mətnlərdən gedir söhbət). bir çörək
hansı həssas və hünərli aşamalardan (aşırsa) keçirsə, kitab da eyni
məharətlə o aşamalardan aşqınlığına asılaraq keçir. bax, toxumu atırsan
əkilmiş tutarlı torpağın tum saxlacı olan torbasına. elədir, torpağın
torbasına. üyüydülə üyüdülə böyüyüb bərəkəti barında bulunan (burda da
başqa cür üyünür) sünbül olur. onu biçib (biçilərkən bir dəfə də burda
üyüdülür) buğdasını əldə edirsən. sonra üyüdüb ( bu da zahiri
üyüdülüşdür) un edir, xəmir halına salıb bir hay - həşirlə əsl olan
könlündə onu yaxşıca kündələyir, yaydıqdan sonra yaxşı-yaxşı qəlbindəki
odda bişirib sağına-soluna sataşaraq satışa çıxarırsan. məncə bir kitab o
buğda misali eyni proseslərin namərd pusqusundan puçurlayaraq, əlində
bir şeylər tutaraq keçməlidir. bir də mənim fikrimcə, yazıda ən əsası
azman deyəcəyin səhmanlanmış, sənə tabe olmuş zaman məsələsidir. necə
ki, insanlar ana bətninin babat bərəkətinə müəyyən zamanlarda azmadan
düşürlər. müəyyən bürclərin bəhrəsi altında eşqi alıb şeytanı nişan
verərək varlıqlarını vurğunluğa daşıyaraq doğulurlar, eləcə də yazar
çalışıb öz zamanını bilməli və zamanına tamah salıb tanımalıdır ki,
yazacağı xeyrə yardımı olacaq kitab, əsər istədiyi bürcün burulğanı
altında ahənglə, ritmlə doğulsun ki, o əsər bir kimlik, xarakter
qazansın.
- bəs siz hansı vaxtlar yazılarınızı yazırsınız?
- yay deyilən fəsil yayından çıxıb (oxunu atıban) yayını gizlətmək
istədiyi, yayındığı fəsil mənim “məramımı minib çapan”, yayxanıb
uzaqları yaxın edən yazılarıma uyğun, yazılarımın oluşmasına təsir edən
fərasətli və fədakarlığını gördüyüm fəsildir. həmişə çalışıram zamanı
zinətləyib bu fəsldə yazılarımı gəldiyi uzaq yolların yorğunluğundan
azad edərək yazam.
- çox satılan kitaba yaxşı, az satılan kitaba pis demək olarmı?
- onu dövrlə, dönəmlə, zamanla sınaqdan keçirmək mümkün. indi elə bir
ictimai-siyasi dönəmdir ki, oxucunun tam olaraq nəyə xidmət etdiyini
onun xarakter və kimliyindən çıxarmaq mümkün deyil. madam ki, belədir,
bu cür danışmaq mümkün: çox satılan kitablar (kübarlıq da deyil)
çoxluğun deyil, çox dediyiniz kəslərin, kəsimlərin sarımsaq qoxusunu
saçan simasıdır demək daha doğru olardı. az satılan (satqın olmayan,
dili, ağzı bütöv olan) kitab varsa, o da az olan sayının, miqdarın
məsumca hesabı deyil, azlıq olanın xarakteri, kimliyi və az kəsimin
kəhkəşanlar yaradan sarı simli simasıdır. rilke epileptik ərkanına
bürünərək deyirdi ki, o, şeytanları şairanə şərriylə dal-dala
daşlayarkən, mələkləri də mərdimazar məharətiylə üşənərək ürkütdü. bu
kitablar ağacdakı nə vaxtsa meyə dönüşəcək meyvə kimi bir şeydir. oxucu o
meyvələri əldə etmək üçün salbalıyacaq, daşlıyacaq da. o zaman ağaclara
qonub min bir şövqlə oxuyan quşları da dərbədər eləyirik. oxucu
salbasıyla xeyli xarab qoz (xəyali ya xəyalsız) saldırdığı zaman,
quşların qorxudan “qudurub” perikərək pərakəndə uçmağından xaincə xəbəri
olmur. bu xəbərsizlik xətası, xilqəti xəyanət xəndəyinə gətirib (ora)
çıxarır ki, xeyli satılan satqın simalı və içli o mənasız kitabların kar
gətirən həndəsi çoxluğu və rəqəmsəl riqqəti rəhimsiz, rəhmansız,
şeytani üstünlüyü, mahiyyətcə ciddi ədəbi nümunələrin namının namərdcə
odlarda, atəşlərdə qalanmasına şərhsiz şərait yaradır. sözsüz ki, azmış
azınlıq həmişə özəl mırıltısıyla maraqlı olub. işin irşadi gerçəkliyi də
köçəriliyini üst düzeydə anlayaraq həmişə o azınlığın, azlığın
varlığında gizlənmiş gilizlərini saymaqla görəvli olduğunun fərqində
olmalı.
- sizcə azərbaycanda oxucu kütləsi varmı, varsa bu umumi əhalinin nə qədəridi?
- azərbaycanda oxucu kütləsi yox, sırtılmış surətli oxucu sürüsü
olduğu zənnindəyəm. kütlə də kərəmsiz kirayələnən kütlüyünə basıb heç
olmasa, hərdən bir səs çıxardar, küt-lüyünü, küt-ləviliyini, küdurətini
kiflənmiş karıyla göstərməlidir. bu olmadığı halda, azərbaycan oxucusu
məncə, hələlik əmlik quzudur. onda, azərbaycan oxucusunda çox şey
böyütmək olar. yunun qırxmaq, dərisindən parlaq, qıvırcıq tüklü papaq
düzəltmək, özünü öküz kimi böyüdüb dıbır, toğlu da, hətta qutsallaşdırıb
qurbanliq da, şərləşdirib qumarlıq da eləmək mümkün. ona görə də, bu
gün azərbaycanın azarlamış azsaylı oxucusu bərli-bəzəkli əmlik quzu
sürüsüdür. onların hərdən bir müsəlləh məsum mələrtisi məni həzrəti
isanın asayişini güdən rahiblərin yanında olduqca rəncidə edir. quzular
isə kitab oxumaz. elə olduğu üçün yazar, xeyirli olsun deyə, qurdların
ağzıyla, ulartısıyla qorunan qurbanlıq quzuların üzərində fatihəsini
faillənmiş fərasətlə vıdılayaraq oxumalıdır. mən öz quyruqlu qurbanlıq
quzularımın fatihəsini oxuyub onların necə qutsal qırımıyla qovrulan içə
sahiblənmiş olduğunu təsdiqləmişbibəri bol birisiyəm.
- müasir azərbaycan ədəbiyyatında belə demək mümkünsə, kimlərin qalacağını düşünürsüz?
- inaniram ki, bu dönəmin dəmlənmiş bürulğanında ədəbi mərdlik
nümunəsi göstərənlər, səbr nümayiş etdirənlər, axının ovxarındakı
axarına qapılmayıb axına qarşı qımışa-qımışa gözlərini qırpmadan üzə
bilənlər, üzü bölünməyib bütöv simalılar qalacaqlar. gəl, bu suala yox,
bu sualın səmərəsini sehirləyərək özündən doğan xarakterimizin xalqa
xilaf çixan çarxlarındakı dişlərin dəhşətindən bir az bəhs edim.
gələcəklə bağlı belə suallarla məncə, bizlər vaxt adlı məhfumla
boynumuzda rızası ola-ola, biz zamana xəyanət edirik. hardasa biz
özümüzü bu günlə deyil, gələcəklə peşəkarcasına siğortalayırıq, özümüzü
zamanla ort-basdır edirik. belə bir zəhərlənmiş stuasiyada zamana qarşı
xəyanətkar olmağımız şüuraltı Allaha qarşı asiliyimizi isidə-isidə
nümayiş etdirməyimizə gətirib çxarır. bu gününü görməzlikdən gəlməyimiz
demək istəyirsən ki, necə bizi Allahsiz, Allaha qarşı var gücümüzlə
asiliyimizi isidə-isidə isbatlayar ki? insan öz varlığıyla bağlı
əndişəsini zamana yerikləyərək yüyənləyib yükləyəndə, onun şüuraltı
şərhi, bəzən şüuraltı şəriəti və ruhsallığı, inancının qazancından
yediyindən, Allah, hər şeyin yaradıcısının məsuliyyətini boynumuza
boyayaraq yükləyir. pis, yaxşı, dəxli yoxdur. əsas odur ki, yönəlir. bu
yöndəmsiz və yörüngəsiz yönəliş asiliklə əskilərək, aşağılanmaqla
nəticələnir. yazar, sənətkar asiliyini etibarlı ehsanla işə salmazsa,
pişik öz balasını ağzını ballandıra-ballandıra yeyən kimi, yazar öz
qabından, istedadından yeyib yerinə-göyünə güvənərək (həm də darıxıb)
toxdayacaq.
Oysa, yazar zamanı kullanaraq asiliyinə gəlib çıxması üçün mütləq
şəkildə toxdaqlıqdan qurtulması, şübhəsinin artması, suallarının
sulanaraq sallanıb çoxalması naminə, tarana tarixlə getməlidir. bu nə
deməkdir deyə sorsan, mən də söyləyirəm: bu tarixlə “gedilən taran”
yazar üçün öz kimliyində yaşadığı coğrafiya ilə birgə etnosun mədəniyyət
məcrasına (mücərrət, ya real, fərqi yoxdur, hər ikisində ) özünü
batırıb metafizik ağırlığını tapması, sahilə çıxarması gərəkir. məncə,
yazar özündən, ruhsallığından və şüuraltından iki şeyi çıxmalıdır: biri
keçmişi (bu tarix deyil, yad güclər tərəfindən uyduruq milli tarixin
genetik koddan və gen şifrəsindən uzaq tutularaq ögey insiyativiylə
yazılması:- x.t.), biri də gələcəyi (bu mədəniyyət deyil, mədəniyyətə
biçilən yabançı güclərin yozlaşma proqramıdır:-x.t. ) yazar həmişə
birlə, bir olanla, təklə, tək olanla işləməlidir. tək olanla işləməlidir
ki, səmərəsini, faydalı şüuraltı və ruhsallıq əmsalını çəkib üzə
çıxararaq, çoxunluğa (xalqa, bəşəriyyətə ) yan ala bilsin. bu anlamda
biz yazarların heç biri yalquzaq yaltaqlığının iribuynuzlu nəfsini
öldürə bilmədiyindən, təsəlli deyə, gələcəklə oturub durduğumuzdan,
zaman məfhumunu əvəzləmiş Allaha qarşı sərt itiihamla çıxış edir,
Allahın varlığına qarşı sərt şəkildə çıxmağa başlayırıq. yazarların
məlum-məşum asiliyi, Allaha qarşı çıxmağı zahirdə olan fikir və
düşüncələrində deyil, görünməyən, hiss edilməyən şəkildəki fikirlərinin,
düşüncələrinin mənbəyindədir. yazar allahı inkar etmir, yazar allah
məfhumunu, allah dərkini parçalayır, ayırır, bölür, doğrayır. fikirimcə,
yazar bu fəlakət saçan fəxarət faizli vəhşi təbiətini yüksək təblə,
gəlişmiş təbabətlə tədavü edib cəmiyyətə cinayətkar viruslarını
buraxmamalıdır.
yazar açıq bəyanla “mən Allahı inkar edirəm” deməklə istəsə belə,
Allahı inkar edə bilmir. yazar inkar elədiklərini hər zaman dolayı
(da-lay- lay), allı-güllü, şirin dilli yollarla yola salır, yəni inkar
edir. yazar, həm də özüylə bağlı “gələcək” əndişəsinə “and içib ayna
qırmağa” qapılarkən, Allahı inkar edir. bir sözlə, yazar dediyin məxluq
özünün əbədiliyini və diriliyini hardasa “Allahı inkar” xəyanəti içində
gizlədir. onun oğurluğu, bax, beləcə baş tutur. bu yerdə mən heç zaman
yazar deyiləm.
söhbətləşdi: bahadur qobustan /publika.az/
|