Günel İmran - Rəssam möhürü
21.12.12
Esse Apokalipsis haqqında söhbətlərin tez-tez
gündəmə gəldiyi yaşamımızda əsl “Ruh rəssamı”
olan zamanın unutdurduğu və yalnız təqribən 300 il sonra modernistlərin sayəsində
yenidən kəşf edilən El Qrekonun (Domenikos Teotokopulos) əsərlərini xatırlamaq
yerinə düşərdi. Çox zaman sənətkarların yaradıcılğı ilə şəxsi həyatının eyni müstəvidə
araşdırılmasına inad El Qrekonun həyatı
haqqında dəqiq faktlara istinad edən məlumat
çox azdır.
İncəsənətin
Katolik kilsənin mövqeyini möhkəmlətməyə xidmət etdiyi zamanlarda El Qreko
Bizans stilində ikonalar çəkirdi. Yunan əsilli (Krit adası) rəssamın İtaliya səyahətini əhatə edən yaradıcılıq mərhələsində
çəkilən rəsmlərdə öz rəssam stilini tapma səyi ilə bərabər italyan rəssamları Mikelancelo,
Tintoretto və İtaliyada El Qrekoya müəllimlik
etməsi ehtimal olunan Tisianın təsiri
duyulur. El Qrekonun həmin dövrü əhatə edən ən parlaq əsəri “Tacirləri qovan
İsa” rəsmidir.
Bundan sonra El Qreko həmin dövrdə müxtəlif
ölkələrin sənətkarlarının üz tutduğu İspaniyaya köçür və rəssam olaraq tarixə
adını elə bu ölkədə yazır. Paytaxtın Madridə köçürülməsinə baxmayaraq öz siyasi
gücünü qoruyan, inkivizisiyanın beşiyi sayılan Toledo şəhəri rəssamın ömürlük vətəni
olur və El Qreko həyatını bu şəhərdə başa vurur. Renesansdan barokkoya keçid
dövru arasında yaranan maniyerizm cərəyanında öz stilini tapan rəssamın əsərləri
renesansdakı ölçü, simmetriya anlayışına qarşı çıxması və miflərə, İncil mətinlərininə
müasirlik qatması, eyni zamanda impressianizm elementləri ilə seçilir. El
Qrekonun rəsmlərindəki qeyri mütənasib, dartılıb uzanmış, deformasiyaya uğramış
fiqurlar hətta bəzi tədqiqatçıların rəssamın
gözündə problemi olması fərziyəsini irəli sürməsinə səbəb olmuşdu. Onun incə, uzun çöhrəsi, iri, dalğın baxışlı gözləri
olan fiqurları göylərə, tanrı ilə qovuşmağa can atır. Onun rəsmlərindəki
insanlar qeyri mütənasibl ölçüləri, dağınıq halları ilə fanilikdən çox
ruhsallığı xatırladırdı.
El
Qrekonun rəsmlərində digər özəllik rəssamın öz yaşadığı zamanla keçmiş
zamanları qarışdırmasıdir. Buna misal “Müqəddəs Mavrikinin şəhid edilməsi” və
“Qraf Orqasın dəfn mərasimi” kimi rəsmlərini qeyd etmək olar. “Qraf Orqasın dəfn
mərasimi” tablosunda El Qreko 14 əsrdə olan hadisənin süjetini təsvir edərkən dəfndə
iştirak edənlər qismində özü də daxil olmaqla Toledonun o zamankı ruhanilərinin,
zadəganlarının, tanınmış simalarının rəsmini çəkmişdir. Rəsmin bir küncündə təsvir
edilən az yaşlı oğlan isə rəssamın tək evladı olması kimi məlum olan Xorxe
Manueldir.
El Qrekonun yunan
mifləri mövzusunda çəkdiyi yeganə rəsm ömrünün son illərində çəkdiyi Laokoon rəsmidir. Mifin məzmununa görə Laokoon döyüş
zamanı yunanların hiyləsini duyub Troya atını şəhərə buraxmamaq üçün troyalıları xəbərdar etməsinə qarşı ona heç
kim inamır, əvəzində Apollonun qəzəbinə gəlir. Dənizdən çıxan iki ilan onun və iki
oğlunun üzərinə atılır. Bu mif əsasında
yaradılan üçlüyün birgə mübarizəsini əks
edən heykəldən fərli olaraq El Qrekonun rəsmində deformasiyaya uğramış canlar
öz həyat mübarizəsini tam təklikdə aparır. Arxa fonda mifdəki Troyanın yerinə
Toledonun mənzərəsi görünür. Rəsmdəki insanların hər biri təklikdə öz əcəli ilə
vuruşur. Tablonun sağ kənarındakı iki müşahidəçi bütün bunları laqeyidcə izləyir.
Digər mistik məqam müşahidəçilərin birinin iki başı görünür. Bunun mənası
günümüzə kimi sirr olaraq qalıb. Rəsmdə deformasiyaya uğramış, böyük ölçülü bədənlərdən
fərqli olaraq kiçik Troya atı Toledoya doğru irəliləyir. Sanki Laokoon əsəri
ömürünün son illərinini yaşayan yunanlı rəssamın səmasında inkivizisiya
buludları dolaşan Toledo şəhərindəki ölümlə baş-başa qalmasını anlatır. Hər kəs
ölüm qarşısında təkdir.Onun hər bir əsəri mistik xarakter daşıyır. Bir zamanlar
inkivizisiya tərəfindən mühakimə olunan rəssam bəlkə də öz dövrü üçün imkansız
sayılsa belə bəraət qazanır, edamdan xilas olur.
Apokalipsis mövzusunda çəkdiyi qiyamət
gününü bütün tragediyasını “5möhürün açılışı” mistik əsəsrində təsvir etmişdir.
Əsərdə Bibliyanın son kitabı olan “Vəhy”-də qeyd edilən həvari Yəhyaya verilən vəhydə həyatın axırını gətirəcək və açılışının
insanlar üçün tragik hadisələrlə müşahidə olunacaq 7 möhürdən beşincisinin
açılışını təsvir edib. Vəhydə qeyd edilib:
Quzu beşinci möhürü açanda
qurbangahın altında Allahın kəlamına və etdikləri şəhadətə görə kəsilənlərin
ruhlarını gördüm.
Onlar uca səslə fəryad edirdi: “Ey müqəddəs və
haqq olan Pərvərdigar, nə vaxta kimi mühakimə etməyib yer üzündə yaşayanlardan
qanımızın qisasını almayacaqsan?”
Onda
hər birinə ağ xalat verilib deyildi ki, onlar kimi öldürüləcək özləri ilə birgə
qulluq edən qardaşlarının sayı tamam olana qədər bir az vaxt da rahat olsunlar.
Tablonun
solunda qollarını havaya qaldırıb, üzünü göylərə tutmuş evangelist təsvir
olunmuşdur. Məzarlardan çıxıb göylərə doğru qıvrılan və alov kimi titrəyişli
insan vücudları Qiyamət günü diriliş üçün yalvarmaqdadır. Göy üzündə isə mələklərin
daşıdığı ağ libasları təsvir edən bu rəsm
əsəri sonun dəhşətini əks edir. El
Qrekonun bu əsəri sonrakı nəsl rəssamlarının həmişə maraq göstərdikləri əsələrindən
olub.
Həyatını
sonunu kasıbçılıq içində, təklikdə keçirməsi ehtimal olunan El Qrekonun həyatı haqqında informasiya qıtlığı ədəbiyyat,
kinomatoqrafiya sahələrində də rəssam haqqında fərqli əsərlərin yaranmasına səbəb
olmuşdur. Rəssam haqqında ilk ekran əsəri
1966-cı ildə, ikinci film isə 2007-ci ildə çəkilmişdir. Hər iki filmdə eyni insandan bəhs edilməsinə baxmayaraq fəqrliliklər
çoxdur. İlk filmin sonunda rəssam uzun sürən inkvizisya məhkəməsindən qalib
kimi çıxdıqda onun sorğulandığı vaxtda sevgilisi Heronimanın həyatdan köçməsini
öyrənir. Son kadr iztirablı, kədərli həyatını sürdürən El Qrekonun ruhi xəstələrin
arasında oturub,onların ruh işığını çəkdiyi arada tanışlıq üçün oğlunun yanına
gətirilməsi ilə bitir. Yarım əsr sonra ekranlaşdırılan ikinci film inkvizisiya
sorğusunda olan El Qrekonun həyat hekayəsini
yazması ilə başlayır və o, öz həyatını danışır. Filmdə ruhunun təmiz,
işıqlanmış görmək istəyi ilə rəsminin çəkilməsinin inadla istəyən dövürün ən qəddar
inkivizitoru Nino De Gevara çəkilən rəsmdə öz inkivizitor kabusunu gördükdən
sonra El Qrekonu edam etmək istəyir. Filmin son səhnəsində məhkəmə zamanı
inkivizitorun gözünə görünən mələklər El Qrekonu edamdan qurtarır. Onu inkivizisiya
qapıları ardında çoxlu sevənləri, sevdiyi qadın, oğlu, qardaşı, bütün yaxınları
qarşılayır. Film xoşbəxt sonluqla bitir.
Görünür
21-ci əsr insanı real həyatda apokalipsis haqqıdan tez-tez danışmağı və filmlərdə
isə “Happy end” görməyi çox sevir.
Avanqard.net
|