Niyazi Mehdi - Səmimiyyət həsrətinin dekonstruksiyası
21.05.13

Səmimiyyət məsələsinə giriş

Azərbaycanda adamların bir-birindən səmimi olmaq tələbi yaman böyükdür. Halbuki tam səmimi olan adamlar ya anlaqsız, yəni məsələnin nə yerdə olduğunu anlamayan görünürlər, ya da hərif sayılırlar. Özümüzü, çağımızı düşünmək üçün gəlin, səmimiyət məsələsndə “qurdalanaq”.

Ərəbcədən götürdüyümüz “səmimiyyət” sözünün kökü nəyinsə içi, əslidir. Nəyinsə əsli həm də onun DƏYİŞİLMƏMİŞ, TOXUNULMAMIŞ ÖZÜNÜ bildirir. Səmimiliyi ikiüzlülüyə qarşı qoyanda yaxşı anlamaq olur. Bizdə kimləsə bağlı “iki üzü”, hətta “min üzü var” demək ona silinməz damğa vurmağa bərabərdir. Mən də ikiüzlülüklə bağlı belə düşünürdüm ki, Çernov soyadlı bir alimin məqaləsi bəndənizi ayıltdı. Məqalənin bir ideyası bu idi ki, riyakarlıq (ikiüzlülük) mədəniyyətin minimum şərtlərindən biridir. Və örnək də verdi. Bizim qanımız qara olsa belə adamlarla görüşəndə ikiüzlülük edib gülümsəməyimiz mədəni davranışdır.

Bu yazıya Azərbaycan əlavələri: adi adamlar özlərindən yuxarı, bilikli, sayğılı saydıqları kəslərə “yox” deməyi sevmirlər. Hətta böyüklərə “yox” deməmək üçün bir “xeyir” sözü də ixtira olunub. Ona görə də “bəli-xeyir”lə danışan azərbaycanlı personajların dialoqundakı ikiüzlü nəzakəti ingiliscəyə, ruscaya çevirmək xeyli çətindir.

Mən Moskvada oxuyanda rusların “yox”unun səmimiyyətindən xeyli əziyyət çəkirdim. Küçədə siqaret üçün kibrit soruşanda kəskin səslə “çəkən deyiləm” cavabını eşidirdim. Sanki adam kibritinin olmamasını deyəndə fürsət bulub səni siqaret çəkməyinə görə utandırmaq da istəyir.        

Biz isə “kibritim yoxdur” sözlərini elə bir utancaq təbəssümlə deyirik ki, sanki siqaret çəkmədiyimizə görə dil-ağız edirik. Yaponların “ikiüzlülüyü” isə lap ağdır. Onlar tanışına arvadının ölüm xəbərini təbəssümlə söyləyirlər ki, qanqaraçılıq olmasın.

Müasir insan niyə səmimiyyətdən uzaqlaşır?

Səmimiyyət qıtlığı həmişə olub (demərəm, bəlkə arxaik dünyada, məsələn, hindularda səmimiyyət normal hal olub). Çağımızda isə varlı toplumlarda səmimiyyətin çəkisi xeyli artıb. İnsanın dolanışığı yaxşı olanda, özgürlüyü yüksək olanda başqalarının yanında ikiüzlülük etməyə gərəyi xeyli azalır. Batıda səmimiyyətin qıtlığı yəqin siyasətçilərdə, futbolçularda (bir çox fəndlər, axı, aldatmaq üstündə qurulub), fırıldaqçı kapitalistlərdə qalır. Ancaq siyasətçiləri götürsək, Azərbaycan kimi ölkələrdə onlar daha az səmimidirlər, çünki Batıda səmimiyyətsizliyə görə siyasətçinin siyasi cəza almasının gümanı böyükdür. Azərbaycanda isə gerçəkdən seçilməmiş millət vəkilləri ağız dolusu “məni filan qədər adam Milli Məclisə layiq görüb” deyir və biabır olmur. Azərbaycan televiziyonları, Azərbaycan məktəbləri ikiüzlülüyün çiçəkləndiyi və alışıldığı yerdir.

Biz və bizim halda olan toplumlar daha çox aldadır. Nəinki aldadır, hətta bir-birimizə necə aldatmağın tekstini də öyrədirik. Gəzdiyi qızı atmaq istəyən oğlana dostları deyir ki, filan şeyləri deyərsən. Ana dərsə gecikməli olan uşağına tekst verir: “müəllimə deyərsən ki…”

Hərçənd yalan deyən mədəniyyətlərdə milli gələnəklərə görə yalan birində asan, o birində çətin, birinda nisbətən az, o birində nisbətən çox ola bilər. Məsələn, bizim toplumda qeyri-səmimi ruhanilər, “möminlər” baş alıb gedir, deməli, dini mədəniyyətimizdə bunun qarşısını alan mexanizm yoxdur. Çox xristian ölkələrində isə var.

İkiüzlülüyün  yaşdan-yaşa dəyişməsi

İnsanlar bir çox nədənlərdən səmimi olmurlar. Pul qazanmağın ancaq yalan yolunu biləndə, “yaxşı adam” adını çıxarmağın fırıldaq üsulunu biləndə. Adamlardan utancaqlığı tələb edən mədəniyyətlərdə də ikiüzlülük çox olur. Adətən, yaşlı adamda utancaqlıq azalır, deməli, səmimilik artır. Kişilərə baxanda qadınlar daha utancaq olurlar, deməli, az səmimi olurlar.

Ən əsas məsələ odur ki, toplumda səmimi olmaq sərfəli olanda, yəni mükafatlananda səmimiyyət  artır. Deməli, Azərbaycan dövlətində, yarızarafat söyləsək, səmimi olmağı sərfəli edən “proqram” olmalıdır. /teleqraf.com/

Yenililklər
04.04.24
Kino Agentliyi gənc kinematoqrafçılara dəstək məqsədilə Alternativ Kino  Akademiyası təsis edib
15.03.24
Türk mədəni irsinin qorunması üçün vahid mexanizm formalaşdırılmalıdır
15.03.24
Gülnar Səma - Ulucay Akifin “Pul axtaranlar”ı
13.03.24
“Kinomuzu yaradanlar, Kinomuzu yaşadanlar” layihəsinə start verilir
13.03.24
Mehriban Ələkbərzadə: “Əsrə bərabər gün” tamaşası dünən, bu gün, sabah kontekstində yaşadığımız əsrə baxışdır
13.03.24

Azərbaycan London Beynəlxalq Kitab Sərgisində təmsil olunur

11.03.24
"Oskar" mükafatının qalibləri məlum olub
06.03.24

Dövlət sifarişi ilə “Kür - çaylar anası” sənədli filmi istehsalata buraxıldı

03.03.24
Asif Rüstəmli - Azərtac nə vaxt yaradılıb?
29.02.24
Abbasəli Xankişiyev - Dağlar kimi məğrur saxla başını
29.02.24
Əlirza Zihəq - Şuşa zəfəri
29.02.24
II Kitabqurdu Payız Oxu Marafonunun qalibləri mükafatlandırılıb
27.02.24
Azərbaycan Respublikası Kino Agentliyinin fəaliyyəti qənaətbəxşdir
23.02.24
Kənan Hacı - Korifeyin həyatını cəhənnəmə çevirən Dahi - Mahir Qarayevin "Sonuncu korifey" romanı üzərinə qeydlər
10.02.24
Öz nəğməmlə tək qalmışam indi mən - Höte
08.02.24
Gülnar Səmanın “Sözümüz sözdür-2” kitabı “GlobeEdit” nəşriyyatında çap olunub
01.02.24
Rus poeziyasının Gümüş dövrü - Seçmə şeirlər
01.02.24
Rəşad Səfər - Çığıranlar və çığırmayanlar
29.01.24
“İsveç nəsr antologiyası” ilk dəfə Azərbaycan dilində
29.01.24
Küyülü Nəccari Səid - Olumla ölüm arasında
29.01.24
Qulu Ağsəs haqqında kitab işıq üzü görüb
27.01.24
Natəvana "yaxılan" qara və qırmızı boyalar - Fərid Hüseyn yazır
25.01.24
Mahir N. Qarayev - Qara maskalı qatil
25.01.24
Tanınmış alim Paşa Kərimov vəfat edib
25.01.24
Fərid Hüseyn - Sözümüzü Allaha çatdırana vida
24.01.24
Vaqif Sultanlının “İnsan dənizi” romanı Təbrizdə yayınlandı
16.01.24
"Arşın mal alan" Ankara Dövlət Opera və Balet teatrında nümayiş olunub
16.01.24
Mahir N. Qarayev - Bir dəqiqəlik sükut, yaxud fikirli gördüyüm fikir adamı
16.01.24
Səfər Alışarlı - "Səs" romanı ustalıqla yazılmış əsərdir
16.01.24
Dünyaca məşhur roman Azərbaycan dilində - İlk dəfə
16.01.24
Səlim Babullaoğlu - Düma, Natəvan, xəncər, arxalıq və oyun
14.01.24
Ədəbiyyat İnstitutunda unudulmaz şair Nurəngiz Günə həsr olunmuş tədbir keçirilib
10.01.24
Bu boyda ömrü məhəbbətsiz necə yaşayasan? - Orxan Vəlinin Nahit xanıma məktubları haqqında - Fərid Hüseyn
10.01.24
Bolqarıstanda beynəlxalq festivalda ölkəmizi “Açar” bədii filmi təmsil edəcək
10.01.24
Tanınmış yazıçı, ədəbiyyatşünas Çingiz Hüseynov vəfat edib
10.01.24

"Dünya ədəbiyyatı" dərgisinin "Macarıstan" sayı və "Macar ədəbiyyatı" antologiyası nəşr olunub

26.12.23
Zərdüşt Əlizadə - Qəm-qüssə, kədər şairi
20.12.23
Fərid Hüseyn - Orxan Vəlinin Nahit xanıma məktubları haqqında
18.12.23
İki şair, iki şeir - Mahir N. Qarayev və Sesar Valyexo
18.12.23
Fərid Hüseyn  Bişkekdə Çingiz Aytmatova həsr olunan beynəlxalq forumda iştirak edib
©2012 Avanqard.net Muəllif hüquqları qorunur. Məlumat internet səhifələrində istifadə edildikdə müvafiq keçidin qoyulması mütləqdir.